Cornerstone content is een term die vaak voorkomt in teksten over SEO (Search Engine Optimization) en is essentieel voor het aantrekken van bezoekers naar je website. Deze cornerstones bevatten alle belangrijke informatie over:

  • je bedrijf
  • je product of dienst

Deze zitten meestal bomvol met zoekwoorden. In andere woorden, ze vormen de hoeksteen van je website. Hiermee is het de bedoeling om een goede, positieve indrukt achter te laten bij de lezer, waarbij het bedrijf professionaliteit en vertrouwen uitstraalt.

In deze blog post bespreken we wat cornerstone content is, wat het voor een bedrijf kan doen en hoe je zelf kunt beginnen aan het opstellen van jouw cornerstone content.

Drie Wit En Zwarte Scrabble Tegels Op Bruin Houten Oppervlak

Inhoudsopgave

Wat is cornerstone content?

Cornerstone content bestaat uit artikelen of pagina’s en vormt de hoeksteen van een website. Het is geschreven met het doel om bezoekers te informeren over relevante onderwerpen met links naar pagina’s dieper in de website.

Deze artikelen zijn de beste artikelen op een website, vaak zijn ze lang en informatief en ze kunnen nieuw geschreven zijn of een combinatie van verschillende blogs of artikelen van de site.

Op deze manier worden bezoekers begeleid in hun zoektocht naar informatie, het is dus vooral de bedoeling om de bezoeker te informeren en niet om een product aan te bieden.

Als een website te onoverzichtelijk is kan het gebeuren dat een bezoeker, misschien wel een potentiële klant, weggaat en bijvoorbeeld bij de concurrent naar informatie zoekt. Om dit te voorkomen maakt men één of meerdere cornerstone pagina’s met de belangrijkste, meest gelezen en gedeelde artikelen of blogs.

Beter gezegd, het bevat alle informatie dat bezoekers moeten weten om gebruik te kunnen maken van de website en om eventueel zaken met het bedrijf te kunnen doen.

De focus ligt dan ook op het verschaffen van informatie, maar dat betekend niet dat het bedrijf er niet in genoemd mag worden. Het is dé pagina om nieuwe klanten de weg te wijzen en de structuur van de site te laten zien.

Via links kunnen ze doorklikken naar gerelateerde artikelen die bestaan uit onderwerpen relevant aan het bedrijf. Het is een centrale plaats die toegang geeft tot de rest van de site op een gestructureerde manier.

Boeken Op Bruine Houten Plank
tom-orrow-banner
Tom Orrow
Amsterdam, Netherlands
- aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
greymen-banner
Greymen&Co
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 3 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentBrandingProduct DesignWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaMedia & AdvertisingWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
megawatt-banner
Megawatt Group
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
drivvn-banner
Driivn
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-11-30-om-14-42-16
IM Lounge
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyMobile MarketingContent MarketingSocial MediaE-mail MarketingMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
scherp-online
Scherp Online
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 7 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentDigital & Marketing StrategySEOBrandingWeb DevelopementWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-36-29
Endeavour
Haarlem, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingSocial MediaMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-23-23
Suepar Videos
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Content MarketingMedia & AdvertisingCreative & Design
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-39-15
Bright8
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingGraphic DesignPRCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-47-55
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
BrandingProduct DesignWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-42-48
Counter Content
Zaandam, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
BrandingWeb DesignContent MarketingSocial MediaPREventMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-45-41
Online Bazen
's-Hertogenbosch, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
SEOContent MarketingSocial MediaE-CommerceMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-50-18
DOK30 Communicatie
Ouderkerk aan de Amstel, Netherlands
5/5 - 4 aanbevelingen
BrandingContent MarketingSocial MediaPR
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-28-om-09-27-06
Novicom Marketing Group
Tilburg, Netherlands
5/5 - 9 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignSocial MediaEventE-CommerceMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
zware-jongens-banner
Zware Jongens
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 10 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignContent MarketingMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward

Hoe ziet hoeksteen content er uit?

Over het algemeen bestaat het uit veel woorden, veel meer dan de gemiddelde blog of artikel. Het is een uitgebreide pagina geschreven om de bezoeker toelichting te geven over een onderwerp gerelateerd aan de gehele website.

De pagina zorgt ervoor dat de bezoeker antwoorden kan vinden op veel gestelde vragen, oplossingen voor problemen en door kan klikken naar andere interessante artikelen.

Het is samengesteld uit onderwerpen die relevant blijven voor een langere periode (evergreen) en dus niet bestaat uit korte trends die snel oud nieuws zullen worden.

Het schrijven van een cornerstone pagina kost veel tijd en energie, maar goed samengestelde content levert heel veel op (zie het volgende hoofdstuk). Een goede pagina bevat zoekwoorden of keywords zodat de pagina hoger verschijnt bij de zoekresultaten op Google.

De cornerstone content moet duidelijk op de website aanwezig zijn en makkelijk vindbaar voor nieuwe bezoekers, bijvoorbeeld door een directe verwijzing op de homepage of in de menubalk. Het is belangrijk dat het cornerstone artikel volledig is, zonder fouten en gebaseerd op wetenschappelijke feiten. Daarnaast moet het aantrekkelijk zijn voor bezoekers om te lezen en ze uitnodigen om verder de website te ontdekken.

Wat doet cornerstone content voor een website?

Als er artikelen op je website verschijnen moet je op een of andere manier aan Google laten weten welke daarvan de belangrijkste zijn. Door in een artikel te linken naar andere, relevante artikelen kun je ze met elkaar verbinden. Zoekmachines, zoals Google, gebruiken namelijk deze verbindingen om te bepalen hoe belangrijk de content is. Je kunt Google vertellen welk cornerstone artikel belangrijk is door er vaak naar te verwijzen.

Bron: Pexels

De cornerstone pagina of pagina’s zullen bovenaan de zoekresultaten in Google komen te staat, waardoor meer bezoekers je website kunnen vinden. Dit kun je verbeteren door gebruik te maken van zoekwoorden.

In het volgende hoofdstuk bespreken we hoe kunt weten welke woorden je het beste gebruikt in je cornerstones.

Het aantal bezoekers voor andere, minder populaire artikelen kan verhoogd worden door ernaar te verwijzen in de cornerstone content. Zo spenderen bezoekers meer tijd op je website, lezen ze meer en zullen ze ook sneller geneigd zijn om bij je terug te komen. Op deze manier raken ze vertrouwd met de website en het product of de dienst die je aanbiedt.

Hoe maak je cornerstone pagina’s?

Misschien begin je een nieuw bedrijf, met een nieuwe website en heb je nooit cornerstone content op je website geplaatst. Het aantrekken van bezoekers naar je website is één van de meest belangrijke uitdagingen voor het werven van nieuwe klanten. Het schrijven van blogposts over gerelateerde onderwerpen zal veel vragen beantwoorden, maar is weinig waard als ze onvindbaar zijn.

Een cornerstone pagina met structuur en links naar relevante blogs helpt de lezer om te navigeren. Dit op de website en stelt ze in staat de juiste artikelen te vinden.

Hieronder hebben we een aantal belangrijke punten verzameld waarmee je kunt bepalen welke cornerstone content jij kunt gebruiken voor je website.

1 – Bepaal de beste zoekwoorden

Zoekwoorden zijn erg belangrijk in het verbeteren van de vindbaarheid van je website. Goed onderzoek naar de relevante zoekwoorden is dan ook essentieel en bestaat uit het analyseren en opstellen van een keyword lijst. De woorden moeten exact overeenkomen met wat je doelgroep gebruikt om te zoeken, een klein verschil kan er al voor zorgen dat ze je website niet kunnen vinden. Hieronder vind je enkele tips voor het ontdekken van de beste zoekwoorden:

  • Praat met bestaande klanten om uit te zoeken welke termen zij gebruiken om jouw bedrijf en product of dienst te omschrijven.
  • Bepaal je doel en gebruik zoekwoorden gerelateerd aan dit doel.
  • Maak een lijst van onderwerpen die relevant zijn aan jouw doel en het breek het doel op in kleine stukken. Als je bijvoorbeeld een bedrijf bent dat sportartikelen verkoopt, kun je de verschillende sporten waarvoor je artikelen verkoopt benoemen. Op basis van deze onderverdeling kun je focus zoekwoorden bepalen, gerelateerd aan de onderwerpen die je zojuist hebt genoemd.
  • Er zijn verschillende hulpprogramma’s die aangeven welke woorden je het best kunt gebruiken voor jouw website. Yoast SEO is er daar een van, deze bespreken we verderop in de blog. Verder kun je ook gebruik maken van Keywords Everywhere, Ubersuggest of een van de vele andere keyword programma’s.

Wanneer je een lijst hebt opgesteld met zoekwoorden kun je ze gebruiken in je cornerstone content. maar ook in de andere blogs en zelfs in je metadata. De titel van je cornerstone en de metadata verschijnen bij de resultaten van Google, waardoor het belangrijk is dat ze de inhoud van het artikel weergeven.

2 – Analyseer je concurrenten

House of Control

Door je concurrenten te analyseren kun je kansen creëren voor je eigen bedrijf. Stel dat je grootste concurrent geen of slechte cornerstone content heeft, dan is de kans groot dat je al meer bezoekers zal trekken als je jouw content minimaal verbeterd.

Als je concurrenten daarentegen goede cornerstone content hebben, zul je jezelf moeten onderscheiden om op te vallen.

Ook in de zoektocht naar keywords kan het interessant zijn om een kijkje te nemen bij je rivalen. Door een keyword search uit te laten voeren op de website van de concurrent kun je keywords vinden die relevant zijn voor jouw website, maar weinig competitie hebben.

3 – Maak de tekst aantrekkelijk

Na de titel is de inleiding hét moment om de aandacht van de lezer te trekken, dus begin bijvoorbeeld met een interessant verhaal of een aanbieding. Je cornerstone pagina bestaat waarschijnlijk uit heel veel tekst, dus deel het artikel op in verschillende koppen en gebruik bullet points om het overzichtelijk te houden.

Photo | Current mood meme, Funny relatable memes, Stupid memes

Een klikbare inhoudsopgave vergroot de gebruiksvriendelijkheid en je lezers zullen je dankbaar zijn. Afbeeldingen, video’s of grafieken kunnen het artikel visueel ondersteunen, maar zorg wel voor een goed evenwicht tussen tekst en grafische content.

Verder geldt er voor de cornerstones hetzelfde als voor andere blogs wat betreft het schrijven van een goed leesbare tekst. Wissel af met zinslengte, gebruik niet te lange zinnen, maak korte, duidelijke alinea’s en schrijf foutloos. Je cornerstone content is de parel van je website, zorg dus dat het zo goed mogelijk is.

4 – Update de tekst regelmatig

Het is belangrijk om de tekst up-to-date te houden voor meerdere redenen. Zo kan recent onderzoek nieuwe inzichten geven die belangrijk kan zijn om te vermelden of het kan er voor zorgen dat eerder geschreven tekst niet meer juist is.

Daarnaast geeft Google voorkeur aan artikelen die regelmatig worden geüpdatet, waardoor je de vindbaarheid nog eens verhoogd. Het updaten van blogs of artikelen kan veel werk zijn als je een grote website hebt. Begin met de artikelen die de meeste bezoekers trekken, deze zijn het belangrijkst. Soms kun je beter besluiten om oude teksten te verwijderen als het te veel tijd kost om ze aan te passen.

Voeg een call-to-action toe

Als afsluiter van je cornerstone content kun je een call-to-action toevoegen om de lezer aan te sporen iets te doen dat jouw bedrijf ten goede komt. Dit kunnen verschillende acties zijn, zoals het achterlaten een e-mailadres, het invullen van een poll of enquête of het downloaden van gratis content.

Moedig ze bijvoorbeeld aan om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief of aan te melden voor de social media pagina van het bedrijf om op te hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.

Als er andere pagina’s zijn waarvan je graag wil dat lezers die bekijken, kun je die promoten in je call-to-action. Ook kun je kort vertellen wat je te bieden hebt en hoe dat de lezer zou helpen. Zorg ervoor dat je korte zinnen gebruikt met sterke woorden en dat je de lezer direct toespreekt. Zinnen zoals “Klik hier voor meer informatie” zijn zwakke zinnen en nodigen niet genoeg uit. Gebruik daarvoor in de plaats zinnen zoals:

  • “Word nu vrijblijvend lid van onze community via onderstaand formulier.”
  • “We hebben nog veel meer artikelen voor wie alles wil weten over [onderwerp], klik hier.”
  • “Je hoeft nooit meer bang te zijn om nieuwe content te missen met een abonnement op onze nieuwsbrief. Schrijf je vandaag nog vrijblijvend in!”
  • “Download hier met één klik op de knop onze gratis gids met handige tips en tricks”

Belangrijk is dat je duidelijk maakt dat alles wat je aanbiedt vrijblijvend is en dat de klant zich op elk moment kan afmelden. Ook bevatten calls-to-action instructies over wat de lezer moet doen, zoals het klikken op een knop, het invullen van een formulier of achterlaten van een e-mailadres. Moedig ze aan om de actie meteen uit te voeren, zonder ze de kans te geven er over na te denken.

Yoast SEO

Zoals al even kort vermeld is Yoast een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het verbeteren van SEO. Ze hebben daarvoor een SEO plugin ontwikkeld voor WordPress (een gratis programma om websites mee te maken) dat helpt bij het optimaliseren van de vindbaarheid van een website. Er is een gratis en een premium versie beschikbaar met natuurlijk verschillende functies.

Yoast plug-in op WordPress

We zullen even kort een aantal verschillende voordelen van Yoast voor je opnoemen:

  • Het vermijden van dubbele inhoud door het eenvoudig instellen van canonieke URL’s. Een dubbele inhoud kan er namelijk voor zorgen dat je website lager in de ranking komt te staan bij Google.
  • Gebruik de snippet preview om meteen te zien hoe jouw website verschijnt in de zoekresultaten van Google, deze functie geeft ook een waarschuwing als je metadata te lang en niet volledig leesbaar is.
  • De plugin kan de pagina analyseren en tips geven over de lengte van de tekst, de zoekdichtheid en structuur en het gebruik van interne links aan de hand van focus trefwoorden.
  • Een functie die veel tijd kan besparen is de automatische suggestie voor interne links als je een nieuw artikel toevoegt.
  • Je kunt de plugin koppelen met Google Search Console voor een betere analyse van de zoekprestaties.

Naast de SEO plugin hebben ze nog andere plugins, blog posts en trainingen. Neem dus zeker een kijkje bij dit bedrijf als je je wil verdiepen in SEO.

Het samenstellen van cornerstone content kan een uitdagende taak zijn. Toch is het een taak die alle moeite waard is en een grote bijdrage zal leveren aan je marketing. Deze blog post heeft je in ieder geval wat inzicht gegeven over cornerstone content en hoe je kunt beginnen aan het opstellen van cornerstone pagina’s. Je kunt nog veel meer tips en tricks over marketing vinden op onze website.