Wat is product branding en hoe kan je het in jouw voordeel gebruiken?
Branding

Wat is product branding en hoe kan je het in jouw voordeel gebruiken?

5,00/5(1)

Product branding is een uitstekend instrument dat bedrijven kunnen gebruiken om een branding campagne te ontwikkelen voor specifieke producten in plaats van voor het bedrijf als geheel.

Het is een belangrijke strategie die bedrijven moeten begrijpen als ze verschillende segmenten buiten hun huidige publiek willen aanspreken. Hier is alles wat je moet weten en product branding en hoe het verschilt van corporate branding.

Wat is product branding?

Product branding, in de basis, is het gebruik van merkidentiteit op een specifiek product of dienst, in plaats van het bedrijf in zijn geheel. Het gebruik van een naam, eigen logo’s en een uniek design geeft het product een aparte merkidentiteit die los staat van het algemene bedrijfsmerk.

In het kader van marketing is het creëren of wijzigen van een merk een van de meest uitdagende en dure taken. Het creëren van een succesvolle product branding vereist consistentie, een goede planning en een efficiënte implementatie. Maar als een product branding op de juiste manier wordt ontwikkeld, kan het helpen de verkoop te stimuleren op een manier die jouw bedrijfsmerk niet kan.

Er zijn verschillende niveaus voor product branding, en hoeveel tijd je eraan besteedt hangt uiteindelijk af van wat je probeert te bereiken. Het kan zo simpel zijn als het ontwerpen van een nieuw logo en het bedenken van een naam, maar het kan ook meerdere rondes van marktonderzoek en productontwikkeling betekenen.

Hoe dan ook, begrijpen wat product branding precies is, hoe het jouw bedrijf ten goede komt, en hoe je een sterk productmerk kunt ontwikkelen, kan je helpen jouw bedrijf te laten groeien.

Wat is het verschil tussen product branding en corporate branding?

Hoewel er een aantal overeenkomsten zijn tussen product branding en corporate branding, zijn er ook veel verschillen.

Corporate branding is de perceptie van jouw hele bedrijf. Het beïnvloedt alle takken van jouw bedrijf – niet alleen de producten die je maakt of verkoopt.

Als je bijvoorbeeld een uitstekende reputatie hebt op het gebied van klantenservice, zal dat doorwerken in alles wat je doet. Aan de andere kant, als een van jouw producten problemen heeft of problemen veroorzaakt voor klanten, kan dit jouw hele merkstrategie schaden, ook al heb je misschien tientallen andere populaire producten waar mensen dol op zijn.

Corporate branding: consistentie is van groot belang

Product branding, aan de andere kant, richt zich op specifieke producten. De branding strategie is opgebouwd rond een specifiek product in plaats van het bedrijf als geheel, en het distantieert het merkimago van het product van andere producten gemaakt door hetzelfde bedrijf.

Levensmiddelen- en drankenbedrijven zijn hier een uitstekend voorbeeld van. Neem bijvoorbeeld Pepsi; hun merk is een van de meest herkenbare ter wereld. Maar zij maken allerlei andere producten die gewoonlijk niet met hen worden geassocieerd omdat zij een aparte product branding hebben.

Zij maken Lays chips, Tropicana sinaasappelsap, en Quaker haver, om er maar een paar te noemen. Maar deze producten zijn gescheiden van de kernproducten van Pepsi omdat elk merk iets anders vertegenwoordigt.

pepsi brand product

Het verschil tussen corporate en product branding is belangrijk omdat ze beide verschillende doelen dienen. Product branding stelt bedrijven in staat om hun grenzen te verleggen en consumenten aan te spreken die niet tot hun normale doelgroep behoren.

Hoe komt product branding jouw bedrijf ten goede?

Succesvolle product branding komt jouw bedrijf op een aantal manieren ten goede. 👉🏾

1 – Het maakt aankoopbeslissingen voor consumenten eenvoudig.

Consumenten worden geconfronteerd met een enorme hoeveelheid keuze wanneer ze (online)winkelen. Dit kan problemen veroorzaken als gevolg van de psychologie van keuze. Ze weten welk probleem ze hebben en ze zijn op zoek naar een product om dat op te lossen.

Product branding is jouw kans om de aankoopbeslissing voor hen eenvoudiger te maken.

Zelfs in specifieke productcategorieën kan de productbranding klanten onmiddellijk laten weten dat het jouwe het juiste product is. In de voedings- en drankensector onderscheidt een specifieke productbranding die zich richt op gezondheid en welzijn, deze producten van suikerhoudende dranken.

2 – Het spreekt een specifiek marktsegment aan.

Grote bedrijven die een scala aan producten aanbieden, richten zich vaak op allerlei verschillende demografische groepen. Een bedrijfsmerk creëren dat die verschillende groepen aanspreekt, is ongelooflijk moeilijk en in veel gevallen niet mogelijk.

Maar product branding spreken een specifiek marktsegment aan, zodat je een andere strategie kunt gebruiken om aan te sluiten bij alle verschillende subsecties van jouw doelmarkt.

Je zult hier ook van profiteren als je probeert in te breken in een markt waarmee jouw product gewoonlijk niet wordt geassocieerd. Bedrijven zoals Coca-Cola die sportdranken maken, zijn hier een uitstekend voorbeeld van.

Atletische mensen zouden normaliter niet geïnteresseerd zijn in een Coca-Cola product omdat zij er automatisch van uitgaan dat het ongezond is. Maar de aparte branding voor Powerade spreekt dat specifieke segment aan.

3 – Het schept een onderscheid tussen het moederbedrijf en het product.

Associatie met gevestigde corporate branding heeft wel voordelen, maar het maakt het ook moeilijker om een product te maken dat opvalt in zijn eigen recht. Succesvolle product branding stelt je in staat om opwinding en momentum op te bouwen rond specifieke producten en een reputatie op te bouwen die los staat van de rest van het bedrijf.

4 – Het scheidt het moederbedrijf van productmislukkingen.

Product mislukkingen kunnen verwoestend zijn voor bedrijven. Wanneer jouw producten niet aan de verwachtingen voldoen, lijdt de reputatie van jouw bedrijf eronder en kan dit de verkoop van andere producten beïnvloeden. Als ze echter onder hun eigen merknaam op de markt worden gebracht in plaats van onder de overkoepelende bedrijfsnaam, creëert je afstand. Zo wordt de negatieve impact van het mislukte product niet gevoeld door het bedrijf als geheel.

5 – Het schept marktduidelijkheid.

Het hebben van veel producten onder één overkoepelendenaam zal ongelooflijk verwarrend zijn voor klanten. Een herkenbaar merk als Proctor and Gamble maakt bijvoorbeeld allerlei producten, van scheermesjes tot afwasmiddel en luiers.

Het is belangrijk dat al deze producten onder hun eigen merk worden verkocht, zodat de klanten precies weten wat zij kopen en in welk marktsegment het merk actief is.

Welke kenmerken heeft een sterke product branding?

Het ontwikkelen van een sterke product branding kan je op verschillende manieren voordeel opleveren, maar hoe weet je of je het goed hebt? Dit zijn enkele van de kenmerken die een sterke product branding heeft.

👀 Het onderscheidt zich van de concurrentie.

Om een product branding te creëren dat jouw consumenten zullen opmerken, moet het zich onderscheiden van de massa. Als jouw product branding vergelijkbaar is met die van jouw concurrenten, zal het naar de achtergrond verdwijnen.

Stel je de meest herkenbare merken ter wereld voor en kijk of je andere kunt bedenken die er sterk op lijken. De kans is groot dat je dat niet kunt. Die differentiatie is cruciaal, want ook al gebruik je niet het overkoepelende merk, je producten moeten nog steeds onmiddellijk herkenbaar zijn als die van jou.

Maar dat onderscheid is net zo belangrijk binnen jouw eigen productfamilie. Als je meerdere producten hebt die verschillende soorten doelgroepen aanspreken, moet je ze duidelijk van elkaar onderscheiden. Anders is het voor consumenten niet duidelijk of het product voor hen is of niet.

🧚🏻‍♂️ Het spreekt een specifieke deelmarkt aan

Het product moet een deel van de consumenten aanspreken en zich onderscheiden van zijn concurrenten omdat het zich duidelijk met die consumenten identificeert. Suikervrije voedingsproducten zijn hier een uitstekend voorbeeld van. Zij richten zich niet alleen op mensen die van dat specifieke soort voedsel houden, maar ook op een deel van dat publiek dat een gezondere levensstijl probeert te volgen.

Mensen maken vaak de fout te denken dat dit een slechte zaak is omdat het de verkoop beperkt tot een zeer kleine groep. Echter, het hebben van meerdere verschillende product branding die zich richten op kleine groepen is veel effectiever dan het proberen om een overkoepelend merk te creëren.

💪🏻 Het laat duidelijk de kenmerken en voordelen van het product zien

Als mensen naar een product in het schap kijken, moeten ze precies weten wat het doet en wat de voordelen zijn.

Vergeet niet dat wanneer je een product verkoopt, je een probleem oplost dat een klant heeft.

Als mensen er niet van overtuigd zijn dat jouw product hun specifieke probleem oplost, zullen ze het niet kopen. Een sterk product branding is gebouwd rond de functionaliteit en de voordelen van het product.

Hoe product branding te implementeren in jouw bedrijf

🎯 Begrijp het doel van jouw product

Voor de ontwikkeling van product branding, moest je jouw product begrijpen. Welke behoeften van de klant probeer je op te lossen? Zijn er vergelijkbare producten op de markt? Tenzij je een diepgaand begrip hebt van wat jouw product precies is en voor wie het bestemd is, zult u niet in staat zijn om een sterk merk te creëren.

🔍 Onderzoek jouw doelgroep

Zodra je jouw product begrijpt, is het echt belangrijk dat je wat marktonderzoek. Op die manier je wat jouw consumenten willen. Zoek uit wat ze vinden van soortgelijke producten en wat ze er goed aan vinden. Kijk naar welke andere merken in de sector succesvol zijn.

👩‍🎤 Creëer een merkidentiteit die bij jouw product past

Zodra je een duidelijk idee hebt van:

  • waar jouw product voor bedoeld is
  • wie je probeert te bereiken

Dan kan je beginnen met het creëren van jouw merkstrategie en het ontwikkelen van marketingmateriaal.

🗣 Merknaam

Ten eerste moet je een winnende merknaam bedenken die jouw product branding weerspiegelt.

🖌 Logo ontwerp

Logo ontwerp is ook een belangrijk element, en eenvoud is hier de sleutel. Als je jouw logo’s te ingewikkeld maakt, loop je het risico dat jouw boodschap verwatert. De beste logo’s zijn eenvoudig en laten duidelijk zien wat het product doet.

Werk samen met een grafisch ontwerpbureau om een uniek en verkoopbevorderend logo te ontwikkelen.

🎨 Kleurenschema

Uw kleurenschema is een essentieel element van jouw merkontwerp. Denk na over jouw potentiële klanten en wat voor soort kleurenpalet waarschijnlijk zal resoneren met hen.

📦 Productverpakking

De verpakking maakt ook een groot verschil voor de visuele identiteit van jouw product. Eenvoudige dingen zoals de vorm van de fles of de gebruikte materialen geven jouw merk een duidelijke identiteit. Duurzaamheid is een cruciaal element, en het gebruik van recyclebare materialen in jouw verpakking kan een duidelijke indicatie geven van de waarden van jouw bedrijf.

✨ Reclamecampagnes

Het creëren van reclamecampagnes die in lijn liggen met jouw branding is essentieel. Denk na over hoe je je op sociale kanalen presenteert en creëer online een unieke identiteit. Denk ook eens buiten de gebaande paden en overweeg bijvoorbeeld wraps op bedrijfsauto’s of guerrillamarketing. Zorg er echter wel voor dat je een consistente ervaring biedt, net zoals je dat met jouw bedrijfsmerk zou doen.

Conclusie

Bedrijven die geen goed begrip hebben van product branding missen een uitstekende kans om klanten te bereiken die buiten hun normale doelgroepen vallen. Door het creëren van personal branding voor elk van jouw producten, kan je een bepaalde markt aanspreken in specifieke gebieden en meer verkoop stimuleren. Het is echter belangrijk dat je veel tijd in jouw branding investeert, want elke misstap kan jouw bedrijf duur komen te staan.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email