Marketingbarometer: Hoe Covid-19 de marketingindustrie beïnvloedt – Update
arrow_back Digitale en Marketingstrategie

Marketingbarometer: Hoe Covid-19 de marketingindustrie beïnvloedt – Update


In dit marketing rapport:

In het voorjaar van 2020 publiceerde Sortlist zijn eerste Marketingbarometer over de impact van de Covid-19-pandemie op de industrie. Maatregelen zoals contact- en reisbeperkingen hebben in slechts enkele dagen en weken ernstige sporen nagelaten. Sommige industrieën zijn hard getroffen, terwijl andere ineens meer vraag hebben dan ooit tevoren.

Sinds de Covid-19-epidemie zijn er twee volle kwartalen verstreken. Voor ons is dit een kans om onze data nog eens te bekijken en te evalueren hoe de marketingbranche de afgelopen zes maanden is veranderd.

Sortlist is een B2B matching platform dat marketeers helpt bij het vinden van de beste bureaus. Op ons platform worden maandelijks ongeveer 10.000 projecten wereldwijd gepost. Dit stelt ons in staat om het huidige bedrijfsklimaat in verschillende marketingsectoren te analyseren.

Onze beoordeling kan u helpen om uw aanbod hierop aan te passen en beter en sneller te reageren op marketingtrends.

E-commerce

De marketingactiviteit die tijdens de pandemie het meest floreerde

60%

Van de ondervraagde KMO’s moesten hun budget voor het maken van websites verlagen

Events

de sector die wereldwijd het meest te lijden had onder de pandemie

Overzicht van internationale trends

Wereldwijd geplaatste projecten

Wereldwijd werden het evenement, de public relations en de filmsector het hardst getroffen door de corona-crisis in het tweede kwartaal. Verbod op evenement en social distancing leidden tot een daling van de vraag naar eventmarketing met bijna de helft in de periode van april tot juni 2020. De projectaanvragen op het gebied van public relations daalden met bijna 20 %.

E-commerce, digitale strategie en sociale media zijn de marketingactiviteiten waar de vraag het meest is toegenomen in de eerste drie maanden na het uitbreken van de pandemie. Veel winkels moesten in het voorjaar sluiten, waardoor de vraag in het e-commerce-segment sterk steeg.

Het is echter niet alleen de detailhandel die op internet is overgestapt. Veel aspecten van de communicatie met klanten worden nu online uitgevoerd. Dit kan het toegenomen gebruik van projecten verklaren op het gebied van digitale strategie en sociale media, maar ook contentstrategie en grafisch ontwerp.

In het derde kwartaal herstelden de zakelijke omstandigheden van marketingbedrijven op het gebied van evenementen, public relations en films zich. Dit kan direct verband houden met de versoepeling van coronabeperkingen. Op het gebied van e-commerce en digitale strategie, nadat de industrie in het tweede kwartaal de “winnaar” van de crisis werd, werd de vraag in het derde kwartaal weer normaal.

De kernlanden van Sortlist in beeld 

Projecten geplaatst in Sortlist Kernlanden

Sortlist heeft kantoren in België, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Nederland. Deze vijf landen weerspiegelen enkele internationale trends. Ook in onze kernlanden is de vraag naar de sectoren die zwaar worden getroffen door social distancing, lockdown en reisbeperkingen in het tweede kwartaal gedaald. In het derde kwartaal hebben deze marketingsectoren zich enigszins hersteld.

De trend dat bedrijven hun online communicatie willen verbeteren is ook in de kernlanden van Sortlist aan het ontstaan. Contentstrategie, grafisch ontwerp, SEO en digitale strategie werden in het 3e kwartaal steeds meer gevraagd.

In deze vijf landen is de vraag naar mobiele applicaties en het maken van websites aanzienlijk gedaald.. Dit kan te maken hebben met de economische gevolgen van de pandemie. Sortlist voerde in mei een onderzoek uit onder 500 kleine en middelgrote bedrijven over hun aanwezigheid op het web. In dit onderzoek verklaarde 60% van de respondenten dat hun budget voor het maken van een website sinds het uitbreken van de pandemie was verlaagd.

Nederland

Projecten geplaatst in Nederland

In Nederland is de situatie met betrekking tot de marketingtrends iets anders als men deze internationaal vergelijkt. Eventmarketing heeft zich hier in het derde kwartaal enigszins hersteld.

De vraag naar diensten op het gebied van digitale strategie en website creatie is op dit moment hoog, wat te maken zou kunnen hebben met het feit dat bedrijven hun communicatie met klanten op de lange termijn verschuiven naar digitale kanalen.

België

Projecten geplaatst in België

België weerspiegelt vele internationale ontwikkelingen. De marketing domeinen van public relations en evenementen hebben zich in de loop van de zomer hersteld. Ook in België is de vraag naar grafisch ontwerp in het derde kwartaal gestegen, wat te maken zou kunnen hebben met het feit dat merken zich steeds meer richten op communicatie op het internet.

De vraag naar vaardigheden in het maken van websites en apps daalde ook bij Belgische marketing klanten.

Duitsland

Projecten geplaatst in Duitsland

In Duitsland hebben de activiteiten op het gebied van eventmarketing en public relations zich in het derde kwartaal van 2020 bijzonder goed hersteld. Dit kan te wijten zijn aan het feit dat Duitsland tot dusverre relatief lage besmettingspercentages heeft, zowel internationaal als in Europa, waardoor de beperkingen op het gebied van events niet te streng zijn.

In Duitsland is de eerder genoemde trend van afnemende vraag naar kennis op websites en mobiele applicaties ook duidelijk. Dit kan te wijten zijn aan de algemene bedrijfssituatie en de negatieve vooruitzichten die ertoe hebben geleid dat het Duitse bedrijf grote eenmalige marketinginvesteringen heeft uitgesteld.

Frankrijk

Projecten geplaatst in Frankrijk

Frankrijk is een van de Europese landen waar de gevolgen voor de volksgezondheid van de Covid-19-pandemie bijzonder duidelijk zijn. Op de lange termijn zal dit waarschijnlijk gevolgen hebben voor de marketingsector.

Enerzijds bleef de vraag naar eventmarketing in het derde kwartaal afnemen en is de vraag naar e-commerce weer normaal. Aan de andere kant hebben klanten een grotere vraag naar diensten met betrekking tot digitale communicatie. Grafisch ontwerp, digitale strategie en website-creatie zullen groeien in het derde kwartaal van 2020. Er was echter een daling op het gebied van branding en mobiele app. Dit kan te wijten zijn aan het feit dat het bedrijf zich richt op bestaande communicatiekanalen wanneer het geconfronteerd wordt met negatieve zakelijke verwachtingen en langlopende en duurdere projecten uitstelt.

Spanje

Projecten geplaatst in Spanje

In Spanje heeft de marketingafdeling zich ook hersteld in de afgelopen drie maanden, die hard werd geraakt in het tweede kwartaal van 2020. In het derde kwartaal nam de vraag van klanten naar eventmarketing en film weer toe. De ontwikkeling van e-commerce en digitale strategieën keerde terug naar een normaal niveau.

Net als in Frankrijk of Duitsland is de behoefte aan expertise op het gebied van mobiele apps, het maken van websites en branding in Spanje afgenomen. In de huidige zakelijke omgeving kunnen Spaanse marketeers zich in toenemende mate richten op kortetermijndoelen. Door de ernstige economische situatie zullen veel bedrijven wellicht niet in staat zijn om langetermijnprojecten uit te voeren, zoals merken of grote investeringen in nieuwe websites of mobiele applicaties.

Conclusie

De Sortlist Marketingbarometer voor het 2e en 3e kwartaal van 2020 geeft een eerste indicatie van de gevolgen die de coronacrisis op langere termijn zou kunnen hebben voor de marketingsector. De toegenomen vraag in het 3e kwartaal naar diensten zoals grafisch ontwerp en contentstrategie zou het gevolg kunnen zijn van het feit dat bedrijven hun communicatie richten op bestaande digitale kanalen en aarzelen om te investeren in nieuwe kanalen zoals apps of nieuwe websites.

Featured in

Over de Sortlist Data Hub

De Sortlist Data Hub is de place to be voor journalisten en industrieleiders die op zoek zijn naar datagestuurde rapporten uit de marketingwereld, verzameld uit onze onderzoeken, partnersamenwerkingen en interne gegevens van meer dan 50.000 branches.

Het is ontworpen als een ruimte waar de cijfers over marketing worden omgezet in gemakkelijk te lezen rapporten en studies.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email