9 goede redenen waarom jouw website aan een redesign toe is
Web Design

9 goede redenen waarom jouw website aan een redesign toe is

4,40/5(5)

Maandagochtend kom je vol enthousiasme op kantoor aan. Nadat je op je vaste plek geïnstalleerd bent , start je met je wekelijkse concurrentieanalyse. En dan start de tragedie: je stuit op de gloednieuwe website van je grootste concurrent.

Deze website ziet er goed uit, past bij de hedendaagse trends. De klanten/consumenten waar je concurrent en jij over vechten zullen het geweldig vinden, daar ben je zeker van. Deze website benadrukt de goede resultaten die je concurrent de afgelopen maanden heeft behaald. Voor jou is dit een harde klap.

Je stelt jezelf een heleboel vragen, de een al wat legitiemer dan de ander: “Hoe komt het dat ik dit niet heb zien aankomen? Deze site is aantrekkelijker dan de onze, hoe komen we terug in het spel? Welk project kan ik aan mijn management presenteren om hier antwoord op te kunnen geven?”.

Wij hebben het antwoord op al je vragen, en dit gemakkelijk en snel, in drie woorden worden samengevat: REDESIGN JE WEBSITE. Lees het volledige artikel om inzicht te krijgen in de problemen bij het redesignen van je website.

De definitie “redesign” in de web context uitgelegd

Het redesign van een website is zoals een nieuw gezicht voor je website. Het redesign is immers een wijziging van de visuele verschijningsvorm van een site, maar ook van de technische structuur om deze aantrekkelijker te maken en de prestaties ervan te zien vertienvoudigen.

De verwachte resultaten zijn vaak als volgt:

  • een aangename visual waarmee klanten zich kunnen identificeren;
  • verbeterde technische functies die het voor de gebruikers gemakkelijker maken om te navigeren;
  • een meer geschikte en natuurlijke verwijzing die leidt tot een toename van het verkeer.

Het redesign van een website kan het management afschrikken. Dit is een belangrijke operatie, een strategische operatie, die gevolgen zal hebben voor het bedrijf. Het is echter wel belangrijk om dit zonder enige terughoudendheid uit te voeren.

De 9 redenen die leiden tot het redesign van je website

Of je nu een Marketing Directeur of Branding Manager voor een lokaal, regionaal, nationaal of zelfs internationaal merk bent, het is jouw plicht om te bepalen wanneer een redesign nodig is. Om je beslissing beter te verantwoorden en te beargumenteren, kan je vertrouwen op een aantal strategische zaken die we samen zullen uitwerken:

1 – Een verouderd ontwerp

De eerste 20 seconden: betekent dat iets voor jou? Het is een algemeen gekende regel onder bedrijven dat de eerste 20 seconden je toelaten om een goede indruk te maken bij je klant. Houd er rekening mee dat ook je website aan deze regel moet voldoen: je website heeft dus slechts 20 seconden de tijd om de internetgebruiker te overtuigen om langer op de website te blijven.

Het ontwerp van je website moet daarom up-to-date zijn, en niet tijdloos. De visuals (afbeeldingen, grafieken, enz.) moeten ook het professionalisme van je bedrijf weerspiegelen.

En helaas zal een verouderd ontwerp de internetgebruikers de indruk geven dat “je niet meer actief op de markt bent”. We zullen het hier hebben over een visueel herontwerp dat alleen gericht kan zijn op design zonder rekening te houden met de structuur.

Before & After Website Design: From TherapySites to Brighter Vision

2 – Een gebrek aan relevantie in de merkpositionering

Dit punt komt overeen met het vorige. Stel je voor: je wilt je klantenbestand verder uitbreiden door je te richten op de jonge bevolking (20 – 30 jaar). Deze potentiële klanten worden je target. Maar wat blijkt? Je website voldoet helemaal niet aan de huidige normen…

Het herontwerp van je website zal je helpen om je te herpositioneren en aan te passen aan alle klantengroepen die je verwacht te bereiken.

3 – Gecompliceerde navigatie

Wanneer een internetgebruiker tegenwoordig Google doorzoekt, zijn er honderdduizenden, soms miljoenen resultaten beschikbaar.

Laten we ook niet vergeten dat we leven in een tijdperk van “ik wil alles en dit zo snel mogelijk”.

De internetgebruiker heeft geen genade meer, als hij niet onmiddellijk vindt wat hij zoekt, gaat hij ergens anders heen. Dit kan ertoe leiden dat de bounce rate van je pagina of website explodeert, wat vervolgens schadelijk is voor je SEO en je goede positie in de zoekresultaten.

De gebruikerservaring, die in het jargon UX design wordt genoemd, moet worden weerspiegeld. Het bepaalt de tijd die de gebruiker op je website doorbrengt. Het is een concept dat de kwaliteit van de navigatie op jouw website weerspiegelt. Het moet doeltreffend en aangenaam zijn, met name dankzij de ergonomie van jouw site. De bezoeker moet onmiddellijk zijn antwoord vinden.

GreenStreet Coffee heeft besloten om het navigeren op haar website te vereenvoudigen om het voor de gebruiker zo aangenaam mogelijk te maken. Je vindt hier alles wat het merk wil dat de klant ziet:

  1. De winkel waar je bestellingen kunt plaatsen;
  2. De zoekbalk om hem in recordtijd een antwoord te geven op elk verzoek;
  3. Het winkelmandje dat met één klik toegankelijk is om de bestellingen af te ronden.

4 – Inhoud die bijgewerkt moet worden

Google verklaart vandaag zelf: “De inhoud van jouw site moet van hoge kwaliteit zijn en moet beantwoorden aan de wensen van de internetgebruikers.” Dit zal van invloed zijn op jouw referenties. Hier moet je jezelf een aantal vragen stellen:

  • Is mijn inhoud up to date? Is de informatie die ik geef accuraat?
  • Is mijn inhoud van betere kwaliteit dan die van mijn concurrenten?
  • Is mijn inhoud geoptimaliseerd genoeg om deze op Google’s SERP (resultatenpagina’s) te plaatsen?

Het redesign van je website stelt u in staat om dit aspect van je website te verbeteren door middel van het schrijven van je content.

5 – Een niet-reagerende site

Vandaag surft ongeveer 51% van de internetgebruikers op het web vanaf een smartphone en dit cijfer zal in 2025 naar schatting 72% bereiken. Je bent gewaarschuwd: als je website niet reageert, d.w.z. dat je website zich niet aanpast aan mobiel gebruik (we spreken van responsive design in het Engels), dan is het redesign van je website een noodgeval.

Bijvoorbeeld, de Pitpass.com site. Hier is duidelijk een redesign nodig omdat de mobiele versie niet bestaat. Wanneer je deze site bezoekt vanaf een mobiele telefoon, vind je enkel de desktopversie die je wordt aangeboden.

Ook baseert Google zijn resultaten op de mobiele index, of anders geformuleerd, op de mobiele versie van jouw website. De Amerikaanse gigant had het aangekondigd in 2016. Je hebt nu een beter begrip van de uitdagingen die gepaard gaan met het hebben van een responsieve site.

6 – Een beveiliging die niet optimaal is

Je website wordt voortdurend bedreigd op het internet. Dit kan gevaarlijk zijn als je niet de nodige maatregelen neemt om je website te beschermen. Bedreigingen kunnen afkomstig zijn van verschillende bronnen en kunnen een breed scala aan gegevens aanvallen, zoals wachtwoorden van klanten, gegevens, vertrouwelijke documenten, enzovoort.

Website security

Het beveiligen van je website is daarom essentieel als je wilt overleven in deze digitale jungle. De meest bekende is de invoering van een SSL-certificaat om de gegevens van de internetgebruiker te beveiligen. Het beste voorbeeld is de versleuteling van bankgegevens wanneer je klant een aankoop doet op je website.

Dankzij bewustmakingsacties op het gebied van internetveiligheid worden de internetgebruikers steeds attenter. Het niet hebben van een beveiligde site is gewoon een kwestie van het weghouden van internetgebruikers van je bedrijf.

7 – Prestaties zijn er niet

Grote pagina’s laden duurt een eeuwigheid, bestanden zijn niet geminimaliseerd, de server is inefficiënt, enzovoort. Dit zijn termen die je kunnen doen beslissen om jouw website te herontwerpen.

Inderdaad, er zijn factoren die jouw internetgebruikers zien, zoals het ontwerp en de inhoud, maar wat zij niet zien is net zo belangrijk voor de prestaties van je website. En dat hangt af van je strategie.

Een klein voorbeeld: je website niet erg efficiënt is in termen van laadsnelheid van de pagina’s, zal het niet noodzakelijkerwijs bestraft worden. Je bent niet in een SEO strijd gewikkeld. In plaats daarvan wordt je website gebruikt om je merkimago te verbeteren.

7 – Traffic die niet van start gaat

Je bent een KMO, je bedrijf doet het goed. Je vindt echter dat het tijd is om te “vechten” op de SERP’s om het verkeer aanzienlijk te verhogen. Je hebt een mooie website, het ontwerp is aangepast, je hebt bijzondere aandacht besteed aan het plaatsen van online content van hoge kwaliteit, zeer informatief. De prestaties zijn aanvaardbaar. Maar je traffic neemt maar niet toe… Wat kan je hier aan doen?

No traffic for rugbyclub aalst

Zoals je misschien al hebt geraden, kan het antwoord op deze vraag in één woord worden samengevat: redesign. Ja, het redesign van een website kan ook structureel zijn. Daarom zal je de boomstructuur van je website moeten bekijken en heroverwegen zodat deze logisch en efficiënt(er) is. Dit kan het moment zijn om te migreren naar een CMS (Content Management System) dat beter is aangepast aan je behoeften en zo de controle te krijgen over de wijzigingen die in de toekomst aan je website moeten worden aangebracht. In ieder geval moet de SEO-audit serieus worden uitgevoerd om problemen gemakkelijk aan te duiden.

RC aalst website

Het is heel gebruikelijk om bedrijven met sites die zijn gebouwd op een aangepaste CMS terug te zien keren naar een eenvoudig te gebruiken CMS zoals WordPress bijvoorbeeld. Migratie kan worden uitgevoerd door sommige van de agentschappen waarmee we samenwerken.

8 – Er zijn nieuwe functies nodig

Het web verandert snel. Elke dag verschijnen er nieuwe functies. Sommige kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de verbetering van jouw website en de service die je jouw bezoekers biedt.

We hebben een goed voorbeeld om dit punt te illustreren: chatbots. Stel je voor dat je een verzekeringsmaatschappij bent.

Je werkt samen met een SEO bureau die wij je geadviseerd hebben. Ze heeft ongelooflijk goed werk geleverd en het verkeer op je site neemt toe. Dit laatste resulteert in een aanzienlijke toename van het aantal telefoontjes van klanten.

Na een grondige studie, realiseer je dat meer dan 50% van deze oproepen enkel informatief zijn, een verzoek dat via de website gedaan gebeurde omdat je zeer goede gidsen en artikelen over deze onderwerpen ter beschikking hebt. Een chatbot had de klanten naar die pagina kunnen verwijzen. Dit zou hebben voorkomen dat het percentage van 25% call loss werd bereikt, een percentage dat helaas historisch is geworden binnen jouw bedrijf.

Het actieplan voor een succesvol redesign

Na het lezen van het eerste deel van ons artikel, bent je er zeker van, dat het redesign van je website noodzakelijk is. Je kan niet zonder. Maar wees voorzichtig, ondanks de urgentie van de situatie, moet je je  niet haasten. Het redesign moet op een professionele manier worden doordacht, gepland en uitgevoerd. Dit is een missie van het grootste belang die je uitvoert. Wij zullen je ondersteunen tijdens de 3 fasen van dit project:

De audit van je huidige site

Het doel is niet om een volledige site te herbouwen, het doel is om de site die je al hebt efficiënter en efficiënter te maken. Om te weten welke belangrijke werkzaamheden er op je website moeten worden verricht, is het noodzakelijk om eerst een “inventaris” van de huidige website te maken. Dit zal je vertellen wat er kan worden bewaard, wat er kan worden verbeterd en wat er moet worden veranderd.

De audit is eenvoudig uit te voeren en zal het voor u gemakkelijker maken om de specificaties op te schrijven die we later zullen zien. Je kan dit zelf doen met behulp van gespecialiseerde software voor bepaalde kenmerken.

Voer een audit uit op basis van 4 pijlers:

💎  De grafische en ergonomische audit 

Is je website aantrekkelijk? Komt het overeen met je publiek? Is je ontwerp in het tijdperk van de tijd? Is de navigatie van de gebruiker eenvoudig? Zijn de menu’s geoptimaliseerd zodat de gebruiker de informatie snel kan vinden? Zijn de conversietunnels perfect gebouwd? Hoe kijken klanten naar mijn website?

📱 De technische audit

Gaat het goed met mijn website? Zijn de laadtijden geoptimaliseerd? Zijn alle beelden tot een minimum gereduceerd? Is de veiligheid van mijn website optimaal? Moet het gebruikte CMS worden gewijzigd? Is mijn HTML-code zo gebouwd dat de Google-bot deze perfect begrijpt?

🧮  De SEO-audit

Staat mijn site op de interessante trefwoorden die overeenkomen met mijn activiteit? Wat is het percentage bezoekers dat organisch gerealiseerd wordt? Klinkt mijn netverankering logisch? Komt mijn inhoud overeen met de criteria van Google? Reageert het op verzoeken van internetgebruikers? Kannibaliseren sommige pagina’s zichzelf niet? Heb ik canonicals in mijn code opgenomen? Wat is de omrekeningskoers voor elke pagina?

👀  De concurrentie-audit

Het is goed om te weten wat je hebt. Maar het is essentieel om te weten wat de dominante concurrenten op de markt doen en bezitten. Deze audit is daarom een cruciale stap die je niet zult kunnen overslaan. Doe voor elke concurrent een grondige audit om te begrijpen waarom en hoe ze het zo goed doen.

Een audit ter plaatse moet strikt worden uitgevoerd. Als je niet over de nodige middelen beschikt om dit uit te voeren, neem dan contact met ons op om de ideale partner te vinden.

De projectspecificaties voor de redesign van een site

De projectspecificaties geven een kader voor je missie. Het is essentieel dat het zeer gedetailleerd is. Met een nauwkeurige en gedetailleerde specificatie, met goed zichtbare technische beperkingen, kan je de kans vergroten dat de weergave aan je verwachtingen voldoet.

Hier is wat wij jou aanraden om in de specificaties van jouw webproject op te nemen:

  • Identiteit van de onderneming, haar activiteiten
  • Producten en diensten die het bedrijf aanbiedt;
  • Audit van de bestaande site (wat we eerder hebben gezien);
  • Realistische termijn voor het project, zodat de leveranciers een actieplan kunnen opstellen met belangrijke mijlpalen en termijnen voor de te leveren prestaties, zoals mock-ups;
  • Het volledige rapport over jouw publiek (Wie zijn de bestaande klanten? De doelen? Waar bevinden ze zich? Wat zijn hun surfgedrag op het internet?);
  • Duidelijke en relevante doelstellingen voor de site (verkeerswinst, omzetstijging, verbetering van het merkimago, toevoeging van talen voor internationalisering, …);
  • De keuze om al dan niet een wijziging van het CMS aan te brengen om de migratie te starten;
  • Het gewenste grafische charter met een maximum aan nuttige details voor de grafisch ontwerper;
  • Voorbeelden van wat je visueel aantrekt (concurrenten, sites in andere sectoren);
  • Beslissing om een site te maken voor “volledig” mobiel of gedeeld desktop/mobiel gebruik;
  • Hele SEO audit;
  • De belangrijkste pagina’s van jouw site die het belangrijkst zijn en die aangeven of ze gemarkeerd moeten worden;
  • Lijst met pagina’s die beginnen in 410 of 301 met behulp van Google Analytics bijvoorbeeld;
  • De verschillende keuzes van de gastheer;
  • Functionaliteiten die nuttig zijn voor jouw activiteit;
  • Interne middelen voor het team dat de site zal beheren zodra het herontwerp is voltooid.

Nadat jouw specificaties zijn vastgesteld, kunt u precies bepalen met welke partners u moet samenwerken om dit herontwerp tot een succes te maken. U kunt contact met ons opnemen om een voorbeeld sjabloon te downloaden.

De selectie van de partners die de redesign zullen uitvoeren

Hier is het belangrijk om te kijken welke skills je intern ter beschikking hebt, en voor welke aspecten het gemakkelijker is om met een webspecialist te werken.

 

Nood aan een expert die |

Sortlist heeft de oplossing voor jouw redesign!

Ontdek nu onze bureaus in redesign!
close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email