merkessentie
Digital & Marketing Strategy

Merkessentie wat is het? 5 duidelijke voorbeelden!

5,00/5(1)

Het vastleggen van de merkessentie is cruciaal voor elke organisatie. Hoewel veel merken hun identiteit proberen te beschrijven, missen ze vaak de kern van waar ze echt voor staan. Na intensieve interne discussies komen er merkbeschrijvingen uit, maar deze blijven soms oppervlakkig.

Hierdoor slagen ze er niet in om nieuwe klanten aan te trekken. Maar wat is nu die diepere laag die gemist wordt? In dit artikel ontrafelen we de kracht en betekenis van merkessentie. Dive in en ontdek de ware ziel van je merk!

Wat is de merkessentie? 

Je zult merken dat merkessentie een belangrijk onderdeel is van je merkidentiteit. Je kunt het ook wel zien als de kern van je merk. Het is dus voelbaar en zichtbaar in elk onderdeel van je merk. Een krachtige merkessentie wordt vaak in enkele woorden samengevat. Daarmee geef je ook de bestaansreden van je merk weer. Die is afhankelijk van de merkwaarden en positionering van je merk.

Merkessentie

Merkessentie statement

Merkessentie staat ook in voor een bepaalde missie. Het gaat daarbij vaak genoeg om een krachtige tekst die voortvloeit uit de merkpositionering en merkwaarden. Het heeft dus te maken met de kern van je organisatie. Je zult merken dat er over de merkessentie niet te twisten valt. Het is meestal tijdloos en kan direct vertaald worden naar de tijdsgeest waarin we leven.

Een sterke merkessentie geeft antwoord op je wat je doet en op welk gebied je actief bent. Het vertelt mensen hoe je te werk gaat en in welk werkveld je merk geplaatst kan worden. Een sterke merkessentie geef je merk ook bestaansrecht en laat precies weten waar je merk voor staat.

Belang van merkessentie

Een merkessentie is van cruciaal belang voor een organisatie of bedrijf en kun je overal terugzien. Naar de buitenwereld toe zorgt merkessentie voor herkenbaarheid van je merk.

Daarnaast bied merkessentie je ook heel wat houvast. Merkessentie, samen met de merkpersoonlijkheid, is vergelijkbaar met branding van je merk en is een middel om alles wat te maken heeft met je merk en de keuzes die je maakt daaraan te toetsen. Je kan daarvoor je merkidentiteit gebruiken.

Je kunt merkessentie ook wel zien als de rode draad van je merk en laat zien wat je merk uniek maakt. Op het gebied van communicatie zorgt merkessentie ervoor dat zowel bij de interne communicatie als de externe communicatie een eenduidig verhaal verteld kan worden. Daarmee probeert men zoveel als mogelijk positieve impact te hebben op keuzes van mensen en verbinding te maken.

Competitief voordeel

Merkessentie biedt je ook een competitief voordeel. Om ervoor te zorgen dat dit voordeel wettelijk beschermd is, is het belangrijk om je merk te registreren als een trademark. Zo geniet je van het merkenrecht, wat je helpt bij het tegengaan van inbreuken of imitaties door concurrenten. Je kunt namelijk je merk op de markt aanbieden waarbij het zich op een positieve manier onderscheidt van andere soortgelijke merken of producten.

Vertrouwen winnen

Een sterke merkessentie biedt je doormiddel van woorden ook de mogelijkheid om het vertrouwen te winnen van potentiële kopers. Met een krachtige merkessentie kun je potentiële kopers informeren en interesseren in je merk.

Merkessentie

Tips om je merkessentie te verfijnen

Je verfijnt best regelmatig je merkessentie niet alleen om in lijn te blijven met de huidige tijdsgeest en bedrijfscultuur, maar ook om een sterke merkidentiteit neer te zetten. Daardoor zorg je voor een heldere merkidentiteit en kun je op gegeven moment sterke merken op de markt brengen.

Een merkessentie biedt antwoord op vragen die in strategische sessies aan bod kunnen komen. Denk maar aan vragen zoals wat de relevantie van je merk is, wat de organisatie drijft, waarmee de organisatie het verschil denkt uit te maken en meer.

Daar zie je waarom het nodig is om je merkessentie van tijd tot tijd te verfijnen. Kijk daarbij ook naar de voornaamste merkwaarden en de wijze waarop die gerangschikt zijn. Een merkessentieontwikkelen betekent dat je op gegeven moment moet kunnen aangeven wat je als merk betekent voor anderen.

Vijf merkessentie voorbeelden om je team te inspireren

Als je een zoekopdracht uitvoert op het internet, dan zul je een aantal voorbeelden tegenkomen van merkessentie en hun positieve impact op mensen.

Hieronder enkele duidelijke voorbeelden:

Coolblue

Alles voor een glimlach.

merkessentie
Source: Google

Volvo

Veiligheid.

Volvo stelt zijn database voor veiligheid open - AutoGids
Source: Volvo

Heineken

Enjoy Heineken Responsibly.

Enjoy Heineken® Responsibly | Heineken.com
Source: Heineken

Hema

Bijzondere eenvoud.

Albert Heijn

Het alledaagse betaalbaar, het bijzondere bereikbaar

Source: Instagram AH


Maak de juiste keuze met zelfvertrouwen

Ontdek de meest relevant agentschappen voor jouw project gebaseerd op jouw specifieke vereisten.

De 10 beste branding bureaus in Nederland

Merkessentie: de opbouw

Uiteraard is het ook interessant om te weten wat de opbouw is van merkessentie. De opbouw is namelijk nodig om een goede merkessentie te ontwikkelen. Bij het ontwikkelen moet je je ook afvragen waar je staat als merk en wat je bestaansrecht is.

De oorsprong

Om te starten met de opbouw van merkessentie zul je bij het begin moeten beginnen. Je zult je moeten afvragen waarom men gestart is met een bepaalde merk. Deze vraag zou je kunnen stellen aan de oprichters van een merk of bedrijf. Je zou het ook kunnen onderzoeken door vragen te stellen aan degenen die niet misschien niet meer betrokken zijn in de organisatie, maar er in het begin wel bij waren.

Je wilt onder andere te weten komen of de onderneming gestart is vanuit een bepaalde behoefte. Ga daarbij na of er vraag was naar een specifieke product of dienst. Door deze vragen beantwoord te krijgen kun je al heel wat te weten komen over de organisatie. Op basis hiervan kun je werken aan je merkessentie en daarmede merkpositionering.

Waar geloof je in

Je dient verder na te gaan waar je als merk voor staat en waar jullie niet voor staan. Je dient daarbij na te gaan hoe je merk aansluit bij de behoefte die er is bij potentiële klanten. De magie vindt plaats waar de kwaliteiten en unieke eigenschappen van je merk met de behoefte van de klant overlappen. Het gaat er dus om dat je inspeelt op de behoefte van de markt en daarmee je klanten zodat ze geloof in je merk hebben en dat behouden blijft.

Het bieden van waarde

Bij het formuleren van je merkessentie moet je ook nagaan welke waarde je als bedrijf te bieden hebt en wat je van de anderen onderscheidt. Dat zal uiteraard beginnen met het scherp krijgen van de merkwaarden. Wat je merk uniek maakt kan bepalend zijn voor het ontstaan van klantbindingen. Je zult merken dat verbindingen altijd op dit niveau tot stand komen.

4 hoofdcategorieën van merken

Over het algemeen kun je merken op basis van waarden in vier hoofdcategorieën indelen.

1. Intern georiënteerd & gestructureerd

Er zijn merken die bijvoorbeeld doelgericht en zeer ambitieus zijn. Het gaat om merken die het beste willen zijn binnen de branche. Het kan ook dat die merken erop gericht zijn om marktleider te worden in een land of binnen de regio. Het gaat dus om merken met veel kennis en ervaring. Het gaat in deze vooral om merken die zichzelf blijven uitdagen en steeds proberen te innoveren.

2. Intern georiënteerd & flexibel

Er zijn ook merken die creatief kunnen zijn. Je kunt vooral aan merken denken die belast zijn met het verbeteren van de toekomst, de ook wel bekend staan als de zogenaamde ontdekkers. Er zijn nieuwsgierige merken die geloven dat de wereld veel meer te bieden heeft en dat er dus veel meer mogelijk is. Deze merken zullen veelal bestaande conventies doorbreken en markten proberen wakker te schudden en uit te dagen.

3. Externe focus & gestructureerd

Er zijn ook merken waar vertrouwen, optimisme en loyaliteit belangrijk zijn. Het gaat om merken die er voor een iedereen zijn. Je kunt vooral denken aan nuchtere merken die dus met twee benen op de grond staan alsook merken die altijd klaar staan voor hun klanten.

4. Extern georiënteerd & flexibel

De vierde categorie van merken betreft meer de gepassioneerde merken waar vooral plezier een grote rol speelt. Je kunt denken aan merken die bijvoorbeeld verbondenheid hoog in het vaandel hebben staan. Je kunt ook denken aan merken, die inspelen op uitdagingen van klanten en die graag een helpende hand bieden. Denk hierbij ook aan energieke merken die midden in de maatschappij staan.

Merkessentie: voor jou samengevat tot de… essentie?

Bij merkessentie gaat het vooral om de overlap tussen waarde van je merk voor klanten, het geloof in je merk en de oorsprong van je merk. Deze drie aspecten vormen namelijk de essentie van je merk. Het is dus belangrijk om precies te weten waar je merk voor staat, wat je merkwaarden zijn en welke toegevoegde waarde je merk heeft voor klanten. 

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email