Ewom of wom? Hoe zorg je ervoor dat je merk online gedeeld wordt?
Sales & Customer Success

Ewom of wom? Hoe zorg je ervoor dat je merk online gedeeld wordt?

5,00/5(1)

Elke ondernemer streeft ernaar om zoveel als mogelijk klanten binnen te halen voor het afnemen van zijn producten of diensten. Uiteraard moet je er dan wel voor zorgen dat je producten en diensten in de spotlight staan en dat genoeg personen daarmee bekend raken. En wat is een betere manier dan electronic word of mouth of ewom?

Tegenwoordig hebben ondernemers ook graag dat hun merk aan top staat in de verschillende zoekmachines. Naamsbekendheid krijgen voor je product kan op verschillende manieren. Je kunt denken in termen van online reviews, mouth marketing, ewom marketing en nog een aantal andere vormen van online marketing. In dit artikel zullen wij vooral de aandacht schenken aan ewommarketing.

Ewom

Ewom wat, is dat nu weer?

Je zult je wel afvragen wat precies bedoeld wordt met ewom marketing of waar ewom voor staat. Ewom staat voor electronic word of mouth. Deze vorm van marketing vertoont veel gelijkenissen met de word of mouth wom marketing oftewel mond tot mond reclame.

🗣 Ewom of electronic word of mouth

Bij electronic word of mouth (ewom) kun je vooral denken aan elke vorm van positieve of negatieve beoordeling van potentiële of voormalige klanten over een product of dienst van je bedrijf.

Deze beoordeling kun je dan op het internet terug zien en is toegankelijk voor het publiek en andere instellingen. Denk maar aan online reviews, een blog of website waar mensen hun mening over het gebruik van je product kunnen geven. Ook via sociale media kunnen dergelijke beoordelingen over producten of diensten van bedrijven gedeeld worden met het groter publiek.

Je zult merken dat online winkelen de laatste jaren is toegenomen. Consumenten die van deze optie gebruik maken gaan ook steeds vaker op het internet op zoek naar reviews van producten en diensten alvorens ze inkopen doen. Er wordt zelfs veel waarde gehecht aan wat mensen, met name leeftijdsgenoten te vertellen hebben over het gebruik van een product of dienst. 

In dit soort gevallen kan ewom dan ook zeer doorslaggevend zijn voor bedrijven in het winnen van meer klanten voor hun producten en diensten. Ewom kan intenties van klanten positief en negatief beïnvloeden. Is een review goed, dan kan dat leiden tot het kopen van een product en is het negatief, dan kan dat een consument weerhouden om een product bij je te kopen. Ewom heeft dus onder andere te maken met online content die over producten of diensten wordt geplaatst.

🤔 De mening van klanten blootleggen

Bij deze vorm van mouth marketing komt het er eigenlijk op neer dat de meningen van klanten worden blootgelegd. De meningen van klanten kun je terugzien via het internet, in de vorm van een blog, sociale media of review website en je kunt de meningen van anderen ook via email toegestuurd krijgen.

🔐 Doel ewom? Informeren én vertrouwen winnen

Over het algemeen is ewom erop gericht om potentiële klanten, maar ook bestaande klanten enerzijds te informeren over producten en diensten van je bedrijf. De informatie die je deelt is voornamelijk afkomstig van bestaande klanten die eigenlijk hun mening met het publiek delen over het gebruik van een product of afname van een dienst.

Door het publiek te informeren biedt deze vorm van “mouth marketing” je ook de mogelijkheid om het vertrouwen van klanten te winnen voor je business. Als je het vertrouwen van mensen hebt gewonnen, dan is de kans groot dat men vaker terug bij je zal komen en hierdoor wordt je business dan draaiende gehouden.

De belangrijkste elementen van Ewom

Enkele elementen die onder mouth marketing langs elektronische weg vallen zijn onder andere de boodschap van bestaande klanten en de verschillende kanalen waarop de mening van klanten terug te vinden is op het internet. Met boodschap wordt hierbij vooral bedoeld het oordeel van consumenten over producten of diensten. Uiteraard is de ontvanger ook een belangrijk element want deze bepaald uiteindelijk of ze al dan niet een product of dienst bij je afnemen.

1 – De boodschap van je klant

De boodschap van de klant is een belangrijk aspect bij mouth marketing. Het is een belangrijk aspect omdat deze het koopgedrag van klanten kan beïnvloeden. Aan de hand van het bericht van je klant kunnen potentiëleklanten bepalen of ze al dan niet je producten kopen.

De kan is groter dat je product gekocht wordt bij een positieve review. Je zal er dus alles aan moeten doen om positieve reacties van klanten te kunnen ontvangen voor geleverde diensten of verkochte goederen.

2 – Het kanaal waarop je ewom vindt 

Er zijn verschillende online kanalen waarop ewom terug te vinden is. Je kunt dat terug zien op een review website of blog, waarop klanten hun mening over de producten van een bedrijf kunnen delen met anderen. Ook via email kun je te maken krijgen met vormen van ewom marketing waarbij je dan de meningen van anderen verwerkt in een advertentie toegezonden krijgt.

3 – En de belangrijkste: de ontvanger

Bij mouth marketing is de impact van het bericht van een klant op de ontvanger belangrijk. Als personen via mond tot mond reclame bekend geraakt zijn met je product, dan zal de kans ook vele malen groter zijn dat ze de producten bij je zullen kopen. Vooral als je producten aangeprezen zijn op meerdere online kanalen zoals dat bij ewom het geval is.

Uit welke fasen bestaat ewom? 

Ewom bestaat uit drie fasen. De drie fasen zijn respectievelijk creatie, blootstelling en evaluatie. Om het onderste uit de kan te halen met deze vorm van mouth marketing, zal je aandacht moeten besteden aan de creatie van ewom. Na een effectieve ewom neergezet te hebben zal je potentiële klanten daaraan moeten blootstellen.

Als je ewom niet is opgemerkt door anderen, dan zal deze ook niet effectief zijn. Je ewom moet potentiële klanten bereiken. Als laatste zal het ewom bericht geëvalueerd moeten worden door consumenten. Je wil het besluitvormingsproces van klanten beïnvloeden, dus zal je je ewom bericht van tijd tot tijd moeten evalueren.

Consumenten spelen in deze drie fasen een dubbele rol:

  • Ze helpen ewom maken,
  • Klanten verzenden informatie naar de buitenwereld
  • Blootstelling aan een evaluatieproces
  • Ontvangen zelf ook nog ewom van buitenaf.

Het verschil tussen ewom en gewone word of mouth

Zoals reeds aan het begin van dit artikel vastgesteld zijn er verschillende vormen van mouth marketing. Uiteraard zijn er ook verschillen tussen ewom en de normale mouth marketing. Je zult merken dat Word-of-Mouth (WOM) oftewel mond-tot-mond reclame een krachtige middel is om potentiële klanten te interesseren in je goederen en diensten.

De mening van een autoriteit, bekende mensen in de samenleving, vrienden en kennissen is meestal overtuigender dan wanneer een bedrijf met een eigen in elkaar gezette tekst zou komen. Mensen zijn nou eenmaal zo ingesteld om eerder mee te gaan met de mening van vrienden. Ook het meningen op het internet zijn meestal doorslaggevender in het besluitvormingsproces van klanten. Dit is de reden waarom je ook steeds meer online review sites zal tegenkomen op het internet.

Maak de juiste keuze |

Ontdek welke expertise jij nodig hebt en vind de juist partner om jouw project te starten.

Ik start mijn project!

Electronic Word of Mouth (eWOM) is daarom echter helemaal niet onbelangrijk. Juist deze vorm van marketing is niet aan geografische grenzen gebonden en biedt je de mogelijkheid om de ervaringen van ontzettend veel gebruikers te lezen.

Je kunt deze reviews ook op zeer eenvoudige wijze vinden op het internet. Daarom hoef je dus niet steeds op zoek te gaan naar die ene bekende met een bepaald product. Je kunt gemakkelijk online zoeken naar de ervaringen van anderen.

De voordelen van ewom

Online marketeers kiezen vaak voor ewom als marketing methode omdat het heel wat voordelen met zich meebrengt. Het voordeel van ewom is dat het niet afhankelijk is van een locatie, er zijn dus geen geografische grenzen of beperkingen in de tijd.

Online ewom is permanent en je kunt het op verschillende manieren verspreiden. Denk maar aan sociale media, e-mail, websites en andere fora. Met ewom kun je ook veel meer mensen bereiken dan de traditionele wom.

Conclusie: hoe gebruik je Ewom in je voordeel?

Tegenwoordig kom je vormen van mond tot mond reclame op verschillende manieren tegen. Waar je voorheen alleen van vrienden of kennissen te weten kon komen hoe een product werkt, moet je vandaag aan de dag alleen een zoekopdracht uitvoeren op het internet om de meningen van personen die je zijn voorgegaan in het gebruiken van een product of dienst door te nemen. Met ewom bereik je dus een groter publiek dan de traditionele wom. Je kunt het dus vooral in je voordeel gebruiken als je meer naamsbekendheid wil werven voor je merk.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email