Landingspagina 10 tips
Web & Software Development

Wat is een landingspagina? 10 tips voor de beste landingspagina

4,83/5(6)

De basisdefinitie van een landingspagina is een speciale pagina op een website waar je direct op landt vanuit een externe bron zoals een betaalde advertentie of e-mail.

De landingspagina is de digitale versie van de direct marketing brief, zeer gericht en gericht op een specifiek resultaat. Het doel van de landingspagina is om een vooraf bepaalde actie te stimuleren met behulp van gerichte tekst om verbinding te maken met een gebruiker en hen over te halen om te handelen.

Een goede landingspagina is van essentieel belang voor SEO-doeleinden, omdat ze een effectieve manier zijn om organisch zoekverkeer te genereren. Daarnaast zijn landingspagina’s ook ideaal voor gebruik in betaalde zoekmachinereclame (SEO) of social media advertenties. Door middel van deze pagina’s kunnen bedrijven zich onderscheiden van de concurrentie en de conversieratio’s verhogen.

Wat is een landingspagina?

Sortlist Homepage voorbeeld

Het ene artikel zal je vertellen dat een landingspagina is aangemaakt om gericht verkeer naar toe te sturen vanuit backlinks, e-mailcampagnes en tekst of display advertenties, terwijl bestemmingspagina’s het organische zoekverkeer opvangen; het andere artikel zegt exact het omgekeerde.

Er zit een kern van waarheid in beide stellingen: de termen beschrijven namelijk dezelfde type pagina. Het verschil tussen de twee termen ligt in de manier waarop de pagina wordt gebruikt, niet in welke verkeersstromen zij opvangen.

De term “landing page” komt voort uit Google Analytics, onafhankelijk van waar zij vandaan zijn gekomen.

Met een landingspagina’s wordt echter een pagina bedoeld die specifiek is ingericht om een bepaald type gebruiker binnen te halen. Dit kan zijn via organisch verkeer via zoekwoord-targeting of via betaalde advertenties. Wanneer bezoekers op deze landingspagina’s komen treffen zij een pagina aan die hen tot een conversie kan leiden.

Alle landingspagina’s zijn daarmee bestemmingspagina’s, maar niet alle bestemmingspagina’s zijn landingspagina’s: het door de maker beoogde doel maakt het verschil.

Goede redenen om een landingspagina te gebruiken

Elk bedrijf heeft zijn eigen online marketingstrategie die gekoppeld is aan e-commerce of content marketing. Zo gebruikt elk bedrijf ook landingspagina’s om een ander doel na te streven.

Het bijzondere van landingspagina’s is dat ze meestal een zeer hoog conversiepercentage hebben en dus een belangrijke bouwsteen worden in de marketingstrategie. Dus je moet zeker landingspagina’s gebruiken als:

  • Je een zeer specifiek probleem van de doelgroep wilt dienen. De gebruiker heeft op jouw reclamelink geklikt omdat hij hoopt op een oplossing voor zijn probleem. Nu kan je op de landingspagina een voorselectie van bepaalde producten presenteren en hen doorverwijzen naar jouw online winkel.
  • Je wilt zeer specifieke producten of diensten presenteren. Op een landingspagina heb je meer ruimte dan in een gewone online winkel of op je website. Er wordt meer belang gehecht aan de gepresenteerde producten en je kunt jouw klanten gemakkelijker overtuigen.
  • Jij biedt downloads of nieuwsbrieven aan. Hier wordt meestal een e-mailadres opgegeven en op die manier genereert je een nieuwe lead.
  • Je wilt extra verkeer naar jouw website brengen met landingspagina’s. Landingspagina’s kunnen worden geoptimaliseerd met SEO, waarbij bijvoorbeeld de belangrijkste zoekwoorden worden gebruikt.

Op die manier creëer je een betere ranking bij de zoekmachines en genereer je extra organisch en gratis verkeer naar jouw website.


Op zoek naar een bureau voor jouw ideale |

Wacht niet langer, want Sortlist heeft de oplossing! 👇🏾

Ik wil nu een landingspagina 😎

View Post


Tips om een effectieve landingspagina te hebben

Landingspagina’s streven, zoals hierboven reeds vermeld, een zeer specifiek doel na. Een homepage daarentegen vervult een heel andere functie. De homepage dient als startpagina of toegangspagina tot jouw website. Hier vind je menubalken, sidebars, footers en andere details van een website. De aandacht van de bezoeker wordt over vele elementen verdeeld.

Op een landingspagina wordt getracht zoveel mogelijk afleidende elementen te verwijderen om de gewenste boodschap gericht en geconcentreerd over te kunnen brengen. Dit komt omdat bezoekers vaak overweldigd worden door te veel keuze en uiteindelijk de pagina verlaten zonder enige actie te hebben ondernomen.

1 – Click-through landingspagina

Click-through landingspagina’s worden vaak gebruikt als filter. De bezoeker is geïnteresseerd in het onderwerp, maar wil nog geen concrete aankoopbeslissing nemen of zich inschrijven. Met deze landingspagina kan het product of de dienst intensiever worden gepresenteerd. Een verdere link of knop leidt uiteindelijk naar de verkoop- of registratiepagina.

2 – Leads genereren via landingspagina’s

Op lead-gen landingspagina’s, zoals ze in het Engels kortweg worden genoemd, vind je bijna altijd een contactformulier. De bezoeker voert hier zijn persoonlijke gegevens in, die later kunnen worden gebruikt voor verdere informatie en nieuwsbrieven.

Door de persoonsgegevens te verstrekken, krijgt de gebruiker een e-book, white paper of template over een bepaald onderwerp om te downloaden.

3 – Navigatie is overbodig op een landingspagina

Menubalken en navigatieopties zijn niet wenselijk op een landingspagina. Deze leiden bezoekers af van het eigenlijke doel van de landingspagina. Beperk de acties in plaats daarvan tot een formulier om leads te genereren of tot een doorlopende knop en link.

4 – Gebruik een pakkende titel

Met een zinvolle kop en subkoppen, kom je tot de kern van de informatie. Koppen zijn meestal het eerste en het laatste wat gebruikers zien van een landingspagina. Doe een belofte in jouw koptekst die de bezoeker zal krijgen wanneer hij zich aanmeldt.

5 – Gebruik opsommingen

Indien mogelijk, verpak de belangrijkste voordelen in opsommingstekens. Hier moet de gebruikers worden getoond waarom zij niet van dit aanbod moeten afzien.

Communiceer duidelijk wat er precies wordt aangeboden:

  • Leg uit waarom de bezoeker dit aanbod absoluut nodig heeft.
  • Laat zien welke actie de gebruiker moet ondernemen om het aanbod te krijgen.
  • Vermijd modewoorden
  • Schaf buzzwords en zinnen als “Slechts voor een korte tijd” volledig af. Veel internetgebruikers merken deze beloften niet eens meer op. Vooral als ze iets beloven dat niet met de waarheid overeenkomt.

6 – Vet is dikke pret

Wat een paar jaar geleden helemaal in was, wordt nu als nogal ongepast beschouwd. Vetgedrukte koppen of hele passages vetgedrukte tekst moeten worden vermeden. Zet minder dan 10% van jouw tekstpassages vet om een negatief effect te voorkomen.

7 – Maak altijd gebruik van foto’s of andere afbeeldingen

Foto’s werken altijd goed bij de mensen. Er wordt veel sneller een emotionele band gesmeed. Kies een intense afbeelding die jouw boodschap en jouw product ondersteunt.

Amsterdam collage Stock Photos, Royalty Free Amsterdam collage Images | Depositphotos

8 – Zorg voor een opvallende CTA knop

De link of knop naar de call-to-action moet duidelijk zichtbaar en gemakkelijk te begrijpen zijn. Presenteer dit element, dat oproept tot directe actie, in een contrasterende kleur ten opzichte van de rest van de landingspagina.

click-through-landing-page-example

9 – Dank u pagina’s werken ook altijd heel goed

Vergeet de bedankpagina op lead gen landingspagina’s niet. Als de bezoeker zich heeft ingeschreven voor een nieuwsbrief of een e-book heeft besteld, moet er een bedankpagina klaarstaan. Hierdoor stijgt de positieve energie weer en voelt de klant zich goed behandeld.

Thank You Landing Page 1

Er is ook de variant van een bedankmail. Houd er echter rekening mee dat veel van deze e-mails automatisch in spam terechtkomen of met vertraging aankomen.

10 – Analyses

Test het succes van jouw landingspagina met analyse-instrumenten. Soms is het de moeite waard om A/B-testen te gebruiken om de meest effectieve landingspagina variant te creëren. A/B-tests kunnen worden gebruikt om kleurvariaties en knopgroottes uit te proberen op bezoekers.

Zo kom je erachter waar meer mensen op reageren en welke opties meer verkeer en meer leads opleveren. Houd het conversiepercentage in de gaten, want dat geeft aan hoeveel procent van de bezoekers daadwerkelijk op jouw website terechtkomt.

Het verschil tussen een landingspagina en andere pagina’s?

Er zit een kern van waarheid in: je homepage is je belangrijkste landingspagina. Met deze pagina zal je immers de meeste bezoekers binnenhalen. Maar als je homepage zelf een landingspagina is, wat is het verschil tussen de twee dan? Wanneer we het over landingspagina’s hebben, gaan we uit van het landingspagina’s in de traditionele zin: een pagina ingericht om (direct) conversies mee te genereren.

Doel en Functie

Het belangrijkste verschil tussen een homepage en een traditionele landingspagina is het doel van de pagina.

Zoals gezegd is je homepage met name het visitekaartje van je websites; vandaaruit kunnen gebruikers verder navigeren richting je productaanbod, de diensten die je aanbiedt, of andere zaken.

Deze open deur is het warme welkom wat je je klanten geeft in de hoop hen een fijne gebruikservaring te bieden en hen uiteindelijk iets te kunnen verkopen. Veel bezoekers die binnenkomen via je homepage zijn op je website terecht gekomen via een backlink, of via een aan je site gerelateerde (generieke) zoekterm.

Sortlist landingpages

Landingspagina’s, daarentegen, hebben een scherpere focus, en een sterker afgebakend doel. Wat voor type pagina een landingspagina precies is kan verschillen: vaak is dit een productpagina of een lead-generator-pagina, maar soms kan dit ook een hoofd- of subcategoriepagina zijn, of een pagina over een nieuwsbriefinschrijving.

Het belangrijkste is de inrichting van de pagina zelf; deze richt je als verkoper zo in dat het bestemmingsverkeer naar de pagina precies datgene aantreft waar naar gezocht werd. Of bezoekers nou via een advertentie of via een specifieke zoekopdracht bij je terecht zijn gekomen: de landingspagina’s hoort naadloos aan te sluiten op hetgeen dat zij verwachten.

Landingspagina’s hebben zo een specifiek doel wat vaak gekoppeld is aan een bepaalde Key Performance Indicator, terwijl het doel van homepages algemener van aard is.

Autoriteit

Het vertrouwen wat een websiteonline opbouwt draagt sterk bij aan diens vindbaarheid in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Dit vertrouwen wordt bepaald aan de hand van het aantal externe platformen dat naar de website verwijst, en de kwaliteit van die verwijzende domeinen zelf.

Een veelgemaakte fout van online marketeers is dat wanneer zij backlink vergaren, zij het overgrote deel van deze links naar hun homepage laten verwijzen omdat ze dit als hun belangrijkste pagina zien. Het signaal wat zij daarmee ongewenst afgeven richting zoekmachines is:

Kijk niet verder dan mijn homepage; de rest is onbelangrijk.

Om sterke posities binnen de organische zoekresultaten te behalen is het tegenwoordig belangrijk om aan te kunnen tonen dat een website als geheel als autoriteit wordt gezien. Hoewel de meeste sites hun linkbuilding-activiteiten al hebben uitgebreid naar hun belangrijkste landingspagina’s is dit lang niet altijd genoeg.

Als een site honderden pagina’s bevat, maar er maandelijks enkel nieuwe backlinks verschijnen die naar de belangrijkste productpagina’s met de hoogste marges verwijzen, ontstaat er al snel een onnatuurlijke balans in het backlink-profiel.

Het opbouwen van autoriteit met je homepage is niet onbelangrijk, maar wanneer die pagina sterk genoeg is kan het je veel meer opleveren af en toe een pagina van backlinks te voorzien waar je niet directinkomsten uithaalt.



Structuur

De opbouw van een homepage is anders dan die van een traditionele landingspagina. Die heeft met name te maken met de voorgenoemde doelen van deze pagina’s: homepages zijn uitnodigend van aard en stimuleren browse-gedrag, terwijl landingspagina’s zich focussen op het direct genereren van conversies.

De optimale homepage biedt dan ook de juiste toegangspoorten tot de rest van de site. Het moet voor gebruikers binnen een seconden duidelijk zijn wat zij op je site kunnen doen, waar zij allemaal naar toe kunnen gaan, en hoe ze daar kunnen komen.

Homepage zijn over het algemeen de minst tekstrijke en minst gedetailleerde pagina’s. Ook hier is de vergelijking te maken met fysiekewinkels: hang je de plattegrond van je winkel naast de voordeur om voorbijgangers te trekken, of binnen naast de roltrap zodat bezoekers makkelijk hun weg kunnen vinden?

Een effectieve landingspagina heeft een duidelijke structuur met een prominente call-to-action, een overtuigende headline en subtitel, en gerichte content die de bezoeker motiveert om tot actie over te gaan. Belangrijke structuurelementen op je homepage zijn het header en het footer menu, en de quick-links die je in de vorm van afbeeldingen en korte teksten in de body-content kan plaatsen. Deze laatste links verwijzen bij voorbaat naar je meest populaire categorie- of productpagina’s.

Landingspagina’s daarentegen zijn minder gefocust op sturing en navigatie: de bezoeker is als het goed is al op de juiste pagina beland, en kan via de content-elementen op de pagina richting een conversie worden gestuurd.

Content

Alle websites hebben één ding met elkaar gemeen: zij hebben een merknaam. Deze merknaam wordt in de meeste gevallen als de domeinnaam gebruikt, welke overeenkomt met het root-level domain van de site: de homepage. Vergeet niet dat je homepage, net als al je andere pagina’s, zelf ook een landingspagina kan zijn!

Het is dan ook belangrijk de inhoud van deze pagina nauw te laten aansluiten op diens belangrijkste zoekwoordenthema: je merknaam. Optimaliseer de pagina door over je bedrijf en je core business te schrijven, maar weidt niet te veel uit over specifieke categorieën of producten: daar heb je andere pagina’s voor.

Sortlist content

De meer doel-specifieke landingspagina’s moeten zo ingericht worden dat zij nauw aansluiten op de wensen van de bezoeker. Koppel je een landingspagina aan een advertentie over vakanties naar Aruba, dan moet de pagina daar ook over gaan. Gaat de pagina in plaats daarvan over de Antillen, of over reizen in het algemeen, dan is de kans een stuk groter dat bezoekers je site verlaten zonder een conversie te doen.


Krijg nu meer |

Laat nu jouw landingspagina maken door echte KENNERS! 👀

Klik hier voor je landingspagina!


Voorzie landingspagina’s van SEO-geoptimaliseerde teksten waarin de juiste hoofd- en bij-zoekwoorden op een natuurlijke manier geïntegreerd zijn. Zorg er ook voor dat er altijd een Call-to-Action aanwezig is waarmee je gebruikers duidelijk laat weten wat zij op de pagina zouden moeten doen.

Er zijn veel verschillende soorten Call-to-Actions. Enkele voorbeelden zijn de “Koop nu”-knop in een e-commerce omgeving, het aanmeldingsformulier voor je nieuwsbrief en de tekst “Bel vandaag voor een gratis check-up” boven je aanklikbare telefoonnummer.

Elk bedrijf heeft zijn eigen online marketingstrategie die gekoppeld is aan e-commerce of content marketing. Zo gebruikt elk bedrijf ook landingspagina’s om een ander doel na te streven.

Conclusie

Landingspagina’s zijn zeer specifieke online marketing tools met een hoge trafficconversionrate. Een goede landingspagina kan de juiste eerste indruk geven aan gebruikers en resulteren in meer reacties op de CTA. Een goede landing page helpt ook bij het opbouwen van merkimago en vertrouwen. Het gebruik van landingspagina’s is een van de belangrijkste manieren om het aantal leads, inschrijvingen en aanmeldingen te verhogen. Je begrijpt je publiek beter, en je maakt de landingspagina beter geoptimaliseerd. De reden is dat je altijd probeert om de pijnpunten van je klant aan te pakken om de voordelen te laten zien die ze kunnen krijgen met jouw producten op de landingspagina.

Naast de genoemde informatie in dit artikel kun je ook terecht bij de Nederlandse landingspagina tool AdPage voor meer inzicht in het maken en optimaliseren van landingspagina’s.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email