Growth marketing
Digital & Marketing Strategy

Wat is growth marketing en hoe kan ik het toepassen?

5,00/5(1)

Het kan moeilijk zijn om bij te blijven met marketingjargon, want hulpmiddelen en technieken veranderen voortdurend van naam. Je bent misschien meer vertrouwd met de term “growth hacking“, dan wij met wat growth marketing inhoudt.

Als online marketeer heb je waarschijnlijk de term growth marketing wel eens horen gebruiken als een manier om je bedrijf marketingtechnisch te optimaliseren, maar wat betekent het eigenlijk? Moet je growth marketing in je real time bedrijfsstrategie opnemen? Lees verder om het uit te vinden!

Wat is growth marketing nu eigenlijk?

Growth marketing heeft als hoofddoel specifieke technieken te gebruiken of te experimenteren om je sociale media aanhang snel te vergroten.

Het wordt vooral door start-ups gebruikt, vooral in hun beginfase, om op hetzelfde niveau op de markt te komen als hun grootste concurrenten.

Daarnaast is het door startups voortdurend vernieuwd. Dit om nieuwe prospects aan te trekken en een concurrentievoordeel te krijgen. Men gebruikt een “hacking funnel” omdat die als een effectief groeiproces wordt beschouwd.

Het acroniem hiervoor is AARRR, of Acquisition, Activation, Retention, Referral, and Revenue:

1 – Acquisitie

Bereik een maximaal aantal prospecten via meerdere communities (sociale netwerken, beïnvloeders, SEO, forums, netlinks, persrelaties, online reclame).

2 – Activating

Nieuwe prospecten kunnen zich abonneren op een nieuwsbrief of volgen op sociale media als hun eerste actie die van slag gaat. Maak van deze gelegenheid gebruik om te evalueren hoe geïnteresseerd je klanten in je bedrijf zijn.

3 – Retentie

Betrek je klanten en laat ze met je bedrijf interageren (for example cookies, e-mails, opmerkingen). Een aangepast en gepersonaliseerd CRM-programma verhoogt de levenslange waarde van je klanten.

4 – Referral

Met hulp van je growth marketer promoot je jouw merk door van je klanten ambassadeurs te maken. Door sponsoring en aanmoediging programma’s te gebruiken, zul je je berichten en nieuws kunnen delen, vooral op sociale netwerken. 

5 – Revenues

Het maximaliseren van conversiepercentages is het doel. Zet promoties op, sta abonnementen toe, en maak het gemakkelijk om online te kopen om dit te bereiken

Een growth marketing strategie is een goede optie, maar beschouw het niet als een magische formule!

Een voorbeeld van growth marketing

Met behulp van een typische growth marketing heeft online platform Airbnb zijn groei zien exploderen. In dit geval spamde de startup de gebruikers van Craigslist met e-mails. Hun boodschap nodigde hen uit gebruik te maken van een gloednieuw platform voor kortetermijnverhuur.

Om Airbnb stabieler en duurzamer te laten groeien, had het een voldoende groot abonneebestand nodig. Het biedt een bijna perfecte ergonomie, een eenvoudige en geruststellende gebruikersinterface, maar ook een ruimte die ontworpen is om loyaliteit aan te moedigen.

Bovendien segmenteert het merk zijn publiek op intelligente wijze door advertenties uit te zenden aan koppels, soloreizigers, adverteerders, of gezinnen.

Waaruit bestaat een growth marketing strategie?

Een bedrijf laten groeien kan op veel verschillende manieren. Vanuit een praktisch standpunt betekent een groeifase meestal een toename van de verkoop en/of van het marktaandeel.

Als je je markt wilt uitbreiden, een nieuwe productlijn wilt creëren, of nieuwe distributiekanalen wilt gebruiken, heeft elke strategie zijn eigen bijzonderheden. Hier zijn enkele growth hacks om te overwegen:

Productontwikkeling

👉🏾 Bij productontwikkeling zijn nieuwe producten op bestaande markten geïntroduceerd. Ze zijn beschouwd als een uitbreiding van het aanbod aan bestaande klanten.

Diversificatie

👉🏾 Met diversificatie wil men nieuwe markten en nieuwe producten betreden. Een belangrijk aspect van diversificatie is dat er enig risico aan verbonden is. In dit geval is een nieuwproduct of een nieuwedienst op een onbekende markt op de markt gebracht.

Marktpenetratie

👉🏾 Marktpenetratie is het proces waarbij je je marktaandeel vergroot door bestaande producten of diensten op bestaande markten op de markt te brengen.

Marktuitbreiding

👉🏾 Door je markt uit te breiden, verkoop je je bestaande producten of diensten op onbekende markten. Met data gegevens kan je zien hoe het bestaande aanbod op nieuwe markten is verkocht. Je kunt ook zien hoe een bestaande markt kan is uitgebreid. Dit is een onderdeel van marktuitbreiding.

Integratie

👉🏾 Bij integratie worden complementaire activiteiten stroomopwaarts en/of stroomafwaarts van de huidige activiteit intern opgenomen. Hierbij worden bevoorradingsactiviteiten die vroeger door leveranciers werden verricht geïntegreerd, evenals distributieactiviteiten of een concurrerendebedrijfsactiviteit.

Uitbesteding

👉🏾 Door uitbesteding draagt een bedrijf een deel van zijn activiteiten over aan een ander bedrijf. Er zijn verschillende soorten uitbesteding: onderaanbesteding, franchising, marketingkanalen, uitbesteding van functies, enz. Als de omgeving verandert, kan de onderneming zo flexibeler zijn.

Je zult een behoefteanalyse van je bedrijf moeten maken om te bepalen wat de beste groeistrategie of techniek is voor de grootte, de middelen en het algemene strategischplan van je bedrijf.

Hoe ziet de dag van een growth marketeer eruit?

De growth marketeer of growth hacker moeten weten hoe hij prioriteiten moet stellen, welke kanalen voor klantenwerving hij moet gebruiken, en hoe de marketeer de progressie van het succes van een product of dienst kan bepalen met het doel de inkomsten te verhogen.

Hieronder de belangrijkste taken in een rijtje gezet van een growth hacker:

  • De growth hacker werkt en zorgt ervoor dat alleen op groei gerichte strategieën worden toegepast.
  • Door “hacks” te gebruiken om nieuwe gebruikers aan te trekken, en ook door op een slimme en kosteneffectieve manier te zoeken wie ze zijn en waar ze te vinden.
  • Een growth hacker genereert de optimalisatie van het verkeer en zet bezoekers om in betrokken klanten.
  • Om een lead te krijgen, gebruiken growth marketers krachtige hulpmiddelen.
  • Growth marketers zorgen ervoor dat bezoekers geïnteresseerd zijn in je producten en bereid zijn er geld aan uit te geven.
  • De marketeer creëert creatieve groeistrategieën, geeft er prioriteiten aan, test ze en geeft feedback.
  • Growth marketers worden betrokken bij het analyseren en testen van diensten en producten.
  • Online marketeers zoals growth marketeers gebruiken meerdere kanalen buiten de traditionele sociale media om een impact te realiseren

Hij analyseer de verzamelde gegevens en resultaten voortdurend, hierdoor kan de growt marketeer de strategie bijstellen en zo ook de opeenvolging van gebeurtenissen.

Wat is een growth marketing funnel?

Om te begrijpen hoe de sales funnel werkt, is het nodig eerst het concept van groei te begrijpen waarover het gaat. Gebaseerd op het feit dat de meeste bedrijven een typisch groeipatroon volgen, werd dit concept ontwikkeld.

Groei in verkoop is een noodzakelijk onderdeel van elke succesvolle onderneming. In feite is groei meestal wat bedrijven tot de volgende stap leidt. Groei van de verkoop wordt niet door elke onderneming even sterk ervaren.

What the hell is growth marketing? - Yell Creative
Bron: Yell

Het is vaak het verschil tussen inkomsten en uitgaven dat een stagnerende onderneming scheidt van een die groeit. In een stagnerende onderneming stijgen de inkomsten, maar de uitgaven blijven gelijk.

Een groeiende onderneming ervaart een toename van de inkomsten, maar een afname van de uitgaven. Deze illustreert de precieze methode die een bedrijf kan gebruiken om de gewenste groei in inkomsten en uitgaven te realiseren.

Om de precieze omvang van een markt te bepalen, is de verkooptrechter nuttig. Doorgaans kan een markt gesegmenteerd worden in segmenten als individuele kopers, individuele verkopers, demografische groepen, en kanalen.

Je kunt de doelstellingen van de beschikbare producten en diensten verder verkleinen door het soort marktsegment of groep te bepalen. Er is zelfs een mogelijkheid dat je een marktsegment tot een sub-niche kunt beperken. Met behulp van deze informatie kun je een marktstrategie uitstippelen waarmee je de verkoop- en bestedingsdoelen van je bedrijf kunt bereiken.

Heb jij nood aan growth marketing en.. |

Wacht niet langer en bekijk ons aanbod van bureaus gespecialiseerd in growth marketing!

Growth markerting? GRAAG!

Growth marketing matrix uitgelegd

Er zijn twee prioriteitsfactoren in deze growth marketing matrix: de product- of dienstfactoren enerzijds, en de marktfactoren waarin het artikel of de dienst verkocht wordt anderzijds.

Deze growth marketing matrix stelt vier groeistrategieën voor op basis van hoe met deze twee factoren wordt omgegaan:

💡 Groei van een bestaand product of een bestaande dienst

De groei van een bestaand artikel of een bestaande dienst door er meer van te verkopen op de huidige markt. De eenvoudigste growth marketing optie, maar ook de meest beperkte voor marketers in termen van strategische conversie, visie en innovatie.

💡 Het lanceren van nieuwe producten of diensten

Groei die het gevolg is van het lanceren van nieuwe producten of diensten op de huidige markt. Dit is een iets riskanter marketing strategie, die investeringen, experimenteren en tijd kan vergen, maar die de onderneming de mogelijkheid biedt een nieuwe positionering te verwerven, zich te onderscheiden, en te innoveren.

💡 Breid je aanbod uit

Groeien door het aanbod van producten of diensten naar nieuwe markten uit te breiden. Het is riskanter omdat het doel minder bekend is, en aanpassingen in communicatie of systemen kan vergen, maar het is ook winstgevender omdat er geen nieuwe producten ontwikkeld hoeven te worden door the company.

💡 Diversifiëren van je aanbod

Het proces van een succesvolle growth marketing door je producten en diensten te diversifiëren. Hoewel riskant, is dit de meest complete oplossing. Het is duidelijk dat dit een analyse en een strategische positionering impliceert die zowel het product als de markt omvat, en ook een afweging van prijsstelling, distributiemodellen, enz.

Conclusie: Dit is waarom jij growth marketing nodig heb…

Growth marketing houdt in dat je diep in de hele trechter duikt en klantreis, terwijl de meeste marketing zich vooral op de top richt. Bedrijven kunnen dit doen door zich te richten op de customer journey (klantreis) en onderweg verschillende experimenten voor verbetering en upsells bijdragen.

Het is gemakkelijker om een oude klant om te zetten in een nieuwe verkoop dan nieuwe leads om te zetten, en bij growth marketing gaat het erom oude klanten om te zetten in nieuwe verkopen.

De growth marketing stroming heeft de laatste jaren geholpen het doel van marketing te herdefiniëren met nieuwe inzichten.

Het is de verantwoordelijkheid van het growth marketing team om de ervaring van je klanten zo geweldig mogelijk te maken, zodat ze je beste merkambassadeurs zijn. Het is het doel van groeiteams om de merkervaring te optimaliseren, zodat klanten over je bedrijf blijven praten en aankopen blijven doen.

Moet elk bedrijf dit over het hoofd zien in the future? Naar onze mening niet!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email