conversie optimalisatie door Sortlist
Marketing

De samenwerking met een conversie optimalisatie specialist boost jouw transacties!

5,00/5(1)

Verhoging van de online winstgevendheid hangt grotendeels af van conversieoptimalisatie, want als je het verkeer van je bezoekers niet converteert in omzet, is de tijd en het geld die je besteedt om ze naar je site te brengen zinloos.

Een meerderheid van de websites heeft ook nu nog geen conversiedoelen. In werkelijkheid zien veel bedrijven hun websites als gewone presentatie pagina’s, waardoor ze vaak belangrijke zakelijke kansen over het hoofd zien.

Wanneer je bezoekers je sitebezoeken, is het van essentieel belang te weten welke actie je wilt dat ze ondernemen. Gewoon een contactformulier invullen, een offerte aanvragen, of een aankoop doen kan hier allemaal.

Wat is conversie optimalisatie?

In het Engels betekent CRO “Conversion Rate Optimization“. Een conversie optimalisatie campagne heeft tot doel het aantal bezoekers van een website die klant worden te verhogen.

Conversie optimalisatie betekenis

Conversies zijn gewensteacties die je bezoekers uitvoeren:

  • ze kunnen zich op je site registreren
  • een aankoop doen
  • op een link klikken
  • of zich abonneren op een nieuwsbrief 

Conversies op je website worden direct beïnvloed door de ervaring die je je bezoekers biedt. 💡

De kans op conversie is groter als de waarde van je website duidelijk is, de inhoud van hoge kwaliteit is, en de call-to-action aantrekkelijk is voor je gebruikers.

Zo niet, dan moet je verbeteringen aanbrengen. Bij conversie optimalisatie gaat het erom de minpunten op te sporen en tests uit te voeren om te bepalen wat doeltreffender is.

Wat is het doel van conversie optimalisatie?

Bij CRO is het doel om de conversies op een website, een mobiele applicatie, of andere marketing toepassingen te verhogen.

Een belangrijk onderdeel van elke marketingstrategie op het Web of via een fysieke activiteit is het optimaliseren van het omzetpercentage.

Het succes van een e-marketing strategie komt behoorlijk in het gedrang zonder een techniek die Internet gebruikers in reële klanten omzet. Het is gebruikelijk meer uit te geven aan lead acquisitie (b.v. Facebook Ads…), zonder de verkooptrechter te optimaliseren, die prospects in klanten omzet. 

Welke voorbeelden bestaan er in het dagelijks leven?

Veel bedrijven concentreren zich op hoe ze meer bezoekers kunnen krijgen in plaats van ervoor te zorgen dat hun verkooppraatje, hun aanbod, of hun product overtuigend is (bv. dat de meeste mensen zich abonneren op een nieuwsbrief, klikken op een online betalingslink, een winkelwagentje vullen, enz.)

👉🏾 Naast klassieke marketingvormen zoals SEO of PPC (pay-per-click), zijn CRO operaties tegenwoordig van het grootste belang.

👉🏾 Een typisch CRO proces omvat het bepalen van doelstellingen, het zoeken naar ideeën om de conversies te verhogen, het selecteren van de beste hypothesen, het testen van die ideeën, het rapporteren over de resultaten, en het voortzetten van het proces om het in de loop van de tijd te verbeteren.

Typisch gaat conversie-optimalisatie (CRO) gepaard met A/B testen of split-testen (het testen van verschillende alternatieven voor een landingspagina, voor een verkooppraatje, enz. om te zien welke het beste presteert).

Hoe werkt conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is een reeks acties die je helpen om de conversie te verbeteren als iemand je website bezoekt. Hieronder vind je verschillende stappen om een conversie te optimaliseren: 

🎯 Stap 1: Analyseer de gegevens

Gebruik maken van de kwantitatieve benadering

Het gebruikersgedrag van een website kan met deze methode objectief gemeten worden. Als je de kwantitatieve CRO wilt gebruiken, zul je gegevens moeten gaan verzamelen met behulp van web analyticstools.

Via deze methode kun je gegevens verzamelen zoals:

  • Hoe hebben ze je site gevonden?
  • Wie zijn je bezoekers (demografie en interesses)?
  • Welke apparaten en browsers gebruiken ze?
  • Hoe komen bezoekers op je site?
  • Wat is het conversionpercentage?
  • Op welke pagina’s brengen ze de meeste tijd door?
  • Welke van de pagina’s van je website worden het meest en het minst bezocht?
  • Wat is het bouncepercentage in het algemeen of op specifieke pagina’s?

Het identificeren van de belangrijkste gebruikers helpt bij het prioriteren van de pagina’s die geoptimaliseerd moeten worden op basis van hun waarde.

Gebruik maken van de kwalitatieve benadering

Hoewel ze je waardevolle inzichten geven in wat wel en niet werkt op je site, geven kwantitatieve gegevens je geen informatie over waarom gebruikers niet converteren of hoe ze je merk ervaren. De kwalitatieve analyse in tegendeel geeft je die informatie.  Daarvoor kan je gebruik maken van gebruikerstesten, interviews, enquêtes, feedback en polls.

Hiermee zullen volgende antwoorden worden beantwoord:

  • Klanten bezoeken je website om allerlei redenen. Wat zijn de meest voorkomende?
  • Hoe helpen je productenofdiensten hen hun problemen op te lossen?
  • Vergelijken ze je producten met die van je concurrenten, wat vinden ze ervan? Wat zijn hun specifieke behoeften (kenmerken, prijs, ondersteuning, enz.)?
  • Na aankoop van je product of dienst, hoe vonden ze de ervaring?
  • Wat zouden ze over jou vertellen aan een vriend? Wat zouden ze over jouw product zeggen?
  • De gegevens moeten geanalyseerd worden en er moeten conclusies uit getrokken worden nadat ze verzameld zijn.

Dit proces is relatief eenvoudig bij kwantitatieve tests (zoals A/B tests), omdat je alleen de best presterende testversie hoeft te gebruiken. Kwalitatief testen kan lastig zijn omdat meningen subjectief kunnen zijn. Afhankelijk van hoe je de situatie interpreteert, moet je een beslissing nemen.


Altijd al hulp al gedroomd |

Sortlist heeft de juiste oplossing!

Ik wil een bureau die mij kan helpen!

🎯 Stap 2: Stel de belangrijkste elementen van optimalisatie vast

De inhoud van de website

Een effectieve toon, goed geschreven inhoud die gemakkelijk te begrijpen is voor je publiek…al deze factoren helpen, als ze goed worden toegepast, conversies te verhogen.

Het kan zo simpel zijn als hoe de CTA’s geplaatst zijn of de lettergrootte. Je kunt de interactie van de gebruiker met je site beïnvloeden door eenvoudig de kleuren op je pagina te veranderen.

De vormgeving van de forms

De conversie verhogen kan door het de gebruikers gemakkelijk te maken actie te ondernemen. Formulieren kunnen gebruikt worden voor het aanvragen van een offerte, het downloaden van bronnen, of het abonneren op een e-mail nieuwsbrief.

Overweeg deze factoren bij het ontwerpen van je formulier: 

  • Heeft het formulier een duidelijk doel?
  • Maak je een formulier dat vertrouwen wekt?
  • Te veel “verplichte” velden kunnen het de gebruiker onmogelijk maken ze in te vullen?
  • Kunnen gebruikers speciale tekens op het formulier gebruiken?
  • De tekst in het formulier moet duidelijk en beknopt zijn. Bevat het een intelligente oproep tot actie?

Call to Actions

Een “call to action” is een formulering die je website bezoeker aanspoort om iets te ondernemen. CTA’s staan meestal op knoppen, die op verschillende plaatsen op je site te vinden zijn. Overigens kan je CTA’s onder andere optimaliseren door te experimenteren met de tekst, de kleur van de knop, of de plaatsing ervan op de website.

Navigatie

Zorg er tenslotte voor dat je site gemakkelijk te navigeren is voor klanten. Dat kan het verschil maken als het op conversies aankomt.

Je website moet gemakkelijk door te lopen zijn, zodat klanten kunnen vinden wat ze zoeken. Daarnaast kan je hier inzicht in krijgen met gebruikerstesten: vraag gebruikers om bepaalde taken op je website uit te voeren, en je dan te laten weten wat hun ervaring was en welke problemen ze tegenkwamen.

De conversiefunnel kan verbeterd worden door het opsporen van gebroken links, onduidelijke instructies, en andere obstakels.

Vergeet niet ook aandacht te besteden aan de technische aspecten van je site. Een traag ladende site kan de ervaring van de bezoeker negatief beïnvloeden en kan zelfs de zoekmachine optimalisatie beïnvloeden. Gebruik een paginasnelheid plugin, comprimeer video’s en afbeeldingen, en verwijder onnodige doorverwijzingen om de snelheid van je site op te voeren.

🎯 Stap 3: Implementeer de beste praktijken voor conversie optimalisatie

Nadat je de veranderingen aan je website hebt aangebracht, is het van essentieel belang na te gaan of ze de resultaten hebben opgeleverd die je verwachtte. Het is belangrijk om een positieve trend in de loop van de tijd vast aan te houden als dit het geval is. 

Zorg ervoor dat je een voldoende grote steekproef gebruikt: het is verleidelijk om slechts een paar gebruikers om hun mening te vragen. Hoe kleiner je steekproefgrootte wordt, hoe minder waarschijnlijk het is dat de resultaten statistisch significant zijn. 

💡 Optimaliseer voortdurend: Het is van vitaal belang op te merken dat conversiepercentage optimalisatie een doorlopend proces is. In je hele bedrijf, bedrijfstak, en klantenbestand moet je voortdurend inspanningen blijven leveren.

Vertrouw niet op subjectieve meningen maar op concrete gegevens. Je moet je afvragen waarom een bepaalde versie van je landingspagina, nieuwsbrief of advertentie beter werkt dan je voorkeursversie idien dit het geval is.

Conversie optimalisatie tips!

De volgende tips zullen je helpen je conversiepercentage te optimaliseren:

  • Je kunt boeiende content maken door bekende copywriting formules te gebruiken, zoals PAS (problem-agitate-solution) of AIDA (attention-interest-desire-action).
  • Door gebruik te maken van leesbaarheid checkers kun je je ervan verzekeren dat je content leesbaar is.
  • Je kunt A/B tests op je content uitvoeren om te zien hoe die presteert 
  • De vormgeving van je pagina kan een belangrijke rol spelen bij de conversie. De ervaring van de klant wordt sterk beïnvloed door een goed ontwerp.

Wie is een conversie optimalisatie specialist?

Het optimaliseren van lead genereren en conversie strategieën is de verantwoordelijkheid van een conversie optimalisatie specialist. Dit is een van de belangrijksterollen in marketing teams, vooral met de opkomende digitale marketingtrends.

Conversie optimalisatie bureau

Het verhogen van conversiepercentages kan een uitdaging zijn, vooral als je niet weet waar je moet beginnen. Je vraagt je misschien wel af waar je het beste kunt beginnen en wat het beste voor je is als je niet veel ervaring met online marketing hebt zoals een optimalisatie specialist. Moet je beginnen met e-mails? Wat dacht je van Google analytics of Google Optimize? Zou Facebook werken? Zouden ze allemaal samen kunnen werken?

Het goede nieuws is dat je een aantal geweldige conversie optimalisatie specialisten kunt vinden in gespecialiseerde bedrijven die je kunnen begeleiden met een goede samenwerking.

Waarom zou je samenwerken met een conversie specialist?

Je geeft veel geld uit om leads naar je site te lokken, maar hoeveel energie steek je in het optimaliseren ervan? Hoe identificeer je welke pagina’s je conversiepercentage doen dalen als je je ROI analyseert en naar je conversiepercentage kijkt? Hier komen conversie optimalisatie specialisten bij kijken

Een conversie optimalisatie specialist zet zich in om je te helpen je bedrijf uit te breiden. Door de beste digitale marketing technieken en strategieën toe te passen, zorgen ze ervoor dat je site de meeste omzettingen oplevert.

Conclusie: doe je nu best een beroep op een conversie optimalisatie specialist?

Een conversie optimalisatie specialist zijn ervaren digitale marketing medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het verbeteren van verkoop conversies door middel van inbound marketing. Het is mogelijk om het zelf te doen, maar een conversie optimalisatie specialist zal je omzetpercentage naar een hoger niveau brengen.

Door conversieproblemen te analyseren, op te sporen en te verwoorden, helpen ze digitale, onlinemarketing door leads om te zetten in verkoop. Er worden tests uitgevoerd, advies gegeven, en strategieën ontwikkeld om de omzettingen te verbeteren. Het is duidelijk dat een conversie specialist gezocht zal worden als je niet over de nodige ervaring beschikt.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email